Mar 30, 2009

KELAS MUFFIN


Kelas Muffin semalam (Ahad) dibuat atas permintaan ramai pelajar yang nak belajar cara mudah, cepat dan ekonomik (bahasa pasarnya bajet rendah leerr...hehehhe) untuk buat muffin.

Empat jenis muffin popular - chocolatechips, bluebrry, pisang dan pumpkin (labu isi kuning tu...)

Kebanyakak yang mintak kelas ni nak buat jual sambil-sambil. Ada yang nak hantar ke sekolah, ada yang nak letak kat kantin-kantin opis dan ada juga yang nak makan sendiri jer.

So, dalam kelas semalam, saya bagi dua versi resepi. Satu yang untuk makan anak-anak dan keluarga (yang dalamnya macam-macam ada! - walnut, gajus, chocolatchips yang banyak, whipping cream dan pastinya butter dan minyak jagung mahal). Tapi resepi ni confirmlaaa bajet tinggi dan susah nak jual, kecuali kalau pelanggan sanggup bayar tinggi.

Satu lagi versi resepi ialah untuk yang nak berniaga. Seperti yang dijangka, ramai yang suka muffin coklat dan blueberry tu.

Saya juga peturunkan petua macam mana nak buat costing dan berapa sepatutnya nak jual mufin-muffin tu. So, semalam, ramai la yang dah berkira-kira dan bukak kilang muffin coklat n blueberry di Negeri Sembilan ni, guna resepi bajet rendah yang saya bagi tu .....heheh, gurau jer....!! Sebabnya cara saya mudah dan cepat. (sebenarnya, malu nak cakap, tapi cakap jer lah...saya ni jenis yang malas...suka cari shortcut dan permudahkan cara buat keja. Tapi saya akan make sure, hasilnya sama la, yea dak....).

So, sapa yang dah terlepas kelas ni, jangan panik dan tension-tension, saya akan buat lagi. Kena selalu tengok jadual saya. Kalau nak berdua-duaan (heheheh...) kelas dengan saya pun boleh. Call saya Zalina (019 - 282 0053).