Showing posts with label kek. Show all posts
Showing posts with label kek. Show all posts

Sep 13, 2011

Kek Baru - Nutty Caramel

Salam dan aloo untuk semua...semalam baru ada kesempatan untuk ke bakery. Cita-cita tinggi - nak bertapa n hasilkan 4 kek baru untuk silibus baru thun depan. Tapi yang berjaya hanya satu jer..Satu lagi saya cuba buat resepi baru chocolate banana with ganache n butterscotch topping. Tapi terpaksa dibakulsampahkan sebab saya tak suka tekstur kek yang terlalu lembab dan lembut. Tak pa, saya akan terus berusaha keras...usaha tangga kejayaaaannnn.....

So, kek yang berjaya dibuat dengan sempurna dan mendapat pujian dari tester saya ( tetap dan berpencen)  hubby, kak ipar dan anak sedara saya, Ayie ialah Nutty Caramel - kek butter chiffon caramel dengan topping peanut butter sour cream.

Cuma ada dua pandangan berbeza mengenai cream kek tu. Hubby kata agak manis tapi kak ipar n Ayie kata dah ok...sedap nyum-nyum...dah bleh jual. Tapi ketiga-tiga mereka sependapat - kek karamel tu memang sedap n moist. Depa ni request untuk buat kek karamel kosong jerrr...

So mengambil kira pendapat ketiga-tiga tester saya nih, saya akan mengurangkan manis pada peanut butter sour cream tu tapi akan mengekalkan resepi untuk kek caramel.

Ok, ni lah rupa kek terbaru saya - Nutty Caramel - rega RM70 - 1.2 kg +_ - (loyang 8 inch)



Wlupun ni kek butter, tapi tekstur dia super soft. Peanut butter sour cream dia plak hmmmmm.....menjilat sudu dibuatnyaaaa....hehheheh....

Saya akan kluarkan beberapa kek baru lagi dan semua kek ni akan diajar dalam kelas demo bulan Oktober nihh...(harap-harap saya berkesempatan untuk hasilkan 3 kek baru sebab kalau tengokkan jadual....penuh jerrrr....insyallah yakin boleh...)

Nov 10, 2010

KEK KAWEN HARGA BULAN MADU....

Salam dan aloo untuk semua...,

Ada sapa-sapa yang berminat nak beli kek kawen ni tak. SPECIAL price - RM150 saja (harga biasa RM250)



Kek chocolate moist (bawah 2.5 kg ++), Atas - (1.5 kg ++). 
Filling dalam chocolate ganache ngan biskut oreo
Buttercream (bukan steambuttercream)
Hiasan bunga Fondant 


Sapa nak, sms saya 019 282 0053 untuk booking.

(ni memang kek baru bake semalam, hias hari ni)

May 16, 2010

Kelas Cupcake Jabatan Pembangunan Wanita dan` kek macam-macam hari..'.



Salam dan aloo untuk semua...Jumaat lepas ada kelas untuk 10 peserta. Dibiayai Jabatan Pembangunan Wanita. Tq untuk geng-geng di jabatan  (Puan Shikin, Puan Syura n Cik Siti)  sebab terus beri kepercayaan kepada saya untuk menganjurkan kursus bagi meningkatkan taraf ekonomi ibu-ibu tunggal di negeri ni.

Kursus ni dah lama plan. Alhamdulillah Jumaat lepas semua berjalan lancar. Semua peserta bersungguh-sungguh belajar n tak sabar-sabar nak balik buat sendiri kat rumah n start menjual.

Saya ajar design-design basic yang senang dibuat atas cupcake iaitu rose (rose simple guna nozle bintang), rosebud, hiasan berasaskan piping jelly dan yang paling mencabar ialah memicit bunga ros terus atas cupcake. Alhamdulillah dia orang bleh buat. Kiranya ada laaa rupa bunga...hehhehe..Tapi tak pa, bab-bab menghias cupcake/kek ni kena selalu praktis...Ok, ni kita layan gambar-gambar. Sorry tak banyak gambar sebab masa saya sibuk pegi dari sorang ke sorang untuk ajar dia orang buat sampai boleh... (10 orang semuanya).




Ni design-design yang dia orang belajar dalam kelas...yang paling mencabar ialah buat bunga ros terus atas cupcake...

Ok ni plak saya tolongkan sorang kawan - Kak Zainon. Dia pun ada kedai kek kat Seremban 2 ni. Tapi dia tak sempat nak buat kek-kek yang diorder oleh Exco Pertanian - Datuk Yunus Rahmat. Kak Zainon ni rajin n kuat keja. Selain ada kedai kek, dia juga buat sewa khemah. Hari ni n semalam kebetulan ramai plak orang nak sewa khemah kat dia. Tu yang tak sempat nak buat kek yang diorder. Dah tu, last minute plak tu....lagi la kelam kelibut....Saya pun dapat order last minute. Lepas balik daripada temankan husband buat followup checkup kat SJMC petang semalam, baru ke bakery start buat kek. Start bakar pukul 3.30 ptg. Siap hias semua kek-kek tu pukul 7.30. Datuk ni nak 4 jenis kek - Kek Hari Ibu, Hari Jururawat, Hari Guru n Hari Belia...atau kesimpulannya kek macam-macam hari...hehehe..... Tiga kek yang dihias dengan buttercream tu saya pakai sponge cake. Yang coklat tu memang kek chocolate moist dengan topping chocolate ganache. tak sangka yea bulan Mei ni ada macam-macam hari...


Kek macam-macam hari - Hari Ibu, Hari Jururawat, Hari Guru n Hari Belia....

Dec 26, 2009

KELAS 3 JENIS KEK CHOCOLATE

Salam dan alooo untuk semua. Hari ni kelas 3 jenis kek chocolate famous yang selalu orang buat. Tak kiralah buat jual atau buat makan sendiri ngan family.

Tiga jenis kek chocolate yang diajar dalam kelas hari ni ialah Chocolate Indulgence, American Chocolate n Chocolate Fudge.

Walaupun ketiga-tiga kek ni moist dan heavy rasa coklatnya, tapi resepi berbeza-beza. Bukan setakat resepi berbeza, tetapi dari segi kos pun berbeza. Terserah masing-masing mana yang rasa sesuai untuk dibuat jualan.

Lepas kelas, saya bagi diaorang rasa ketiga-tiga jenis kek coklat ni.Masing-masing pening tak tau mana yang lebih sedap. Tak perr, balik cuba buat satu-satu n biar family atau jiran-jiran rasa. Biar dia orang yang bagi komen...(mesti best sapa-sapa yang berjiran ngan student saya hari ni, kannn....hehehhe. Tapi tak pa, bagi yang nak mula berjinak-jinak ngan bisnes dari rumah, ni lah caranya. Kita buat n bagi jiran atau kengkawan rasa dulu. Bila sedap, orang akan bercakap. Insyallah kalau ada rezeki orang akan start order).


O.k jiran-jiran atau kengkawan atau sedara-sedara anda yang joint kelas saya hari ni ialah Mira, Yana, Fizah, Kak Rosnah, Izzati, Lisa dan Kak Aini. So, buat-buat lah bertandang ke rumah diaorang kalau nak rasa 3 jenis kek coklat yang dia orang blajar hari ni....hehhehe



Chocolate Indulgence



American Chocolate


Chocolate Fudge

Dec 10, 2009

BUNGA ROSE MINI UNTUK CUPCAKE

Salam dan alooo...lupa satu lagi gambar. Ni bunga ros untuk letak atas cupcake.Saya buat daripada buttercream. Bukan untuk saya, tapi untuk Maria. Maria kata dia tak pandai buat bunga, tapi dia nak buat sendiri cupcake untuk kenduri adik ipar dia. So dia order bunga saja. Maria nak 100 pcs. Rega satu 30 sen.  Kalau besar sket untuk hias kek biasa, rega dia 60 sen.




Bunga ros untuk cupcake daripada buttercream. 30 sen satu (yang ni tak pakai wafer cone)



Yang ni bunga rose besar untuk kek besar (pakai wafercone)

Nov 30, 2009

PUAIH MENCARI, BARU JUMPA....


Salam dan aloo...dah puas mencari-cari, baru jumpa gambar kek yang saya buat petang raya aji  hari tu...tapi satu jer gambarnya yang berjaya dikesan. Tak clear sangat. O.k la tu kannn?





Yang depan skali tu kek yang saya tunjuk demo, barisan kedua - kek chocolate moist gambar ultraman (diorder oleh Mardiana), chocolate moist biasa (diorder oleh KakakIpar), chocolate moist 2 kg (diorder oleh Fazura untuk hadiah pengantin baru Fahmi & Ijan), barisan ketiga, kek carrot (diorder oleh Mardiana) n Kek Kiwi (diorder oleh Kakak ipar)

Cupcake kat bawah ni plak (200 semuanya) diorder oleh Mardiana. Mardiana order kek ultraman, carrot cake n cupcake ni untuk birthday anak dia Afiq yang ke 4 tahun.


Cupcake 4 perasa - Orange, Strawberry, Nenas n Chocolate (gambar lain untuk chocolate n nenas gagal dikesan..harap maklum)

Nov 16, 2009

Cupcake untuk cikgu




Salam dan aloo untuk semua... Pagi tadi kawan saya, Wan Aida call mintak tolong sangat-sangat saya buatkan cupcake untuk anak dia Nurul. Nak ambik petang ni sebab Nurul nak bawak ke sekolah esok pagi. Nurul nak hadiah cupcake kat cikgu kesayangan dia. Aida ni selalu masuk blog saya. Dia kata dia bekenan sangat dengan design cupcake Jijie tu. Sweet katanya. Soa dia nak saya buat macam tu. Kesian gak kat Aida, merayu-rayu mintak tolong, so, saya buatkan lah jugak walaupun last minute. Bunga ros tu  lepas paip atas paku tu, saya transfer terus atas cupcake.




Ni plak kek chocolate yang diorder oleh Madihah, student KGV. Last week saya buat. Lupa nak masuk blog. Ni untuk majlis perpisahan kelas Madihah sebelum dia orang ambik SPM 18 November ni. Dia orang satu kelas share ramai-ramai.Saya buatkan tema hidupan laut. Ada ikan, udang, sotong, siput n sebagainya yang saya buat dari coklat compound.  Sebenarnya saya silap buat kek ni. Bukan silap apa, tapi silap yang membawa keuntungan kepada Madihah....hehehehhe...rezeki Madihah la ni.

Bajet Madihah nak kek sponge coklat 3 kg, tapi memandangkan masa tu saya tengah mabuk bunga, saya p bakar kek chocolate moist. Dah siap, masa nak hias baru sedar....Tak pa lah kira sedekah kat Madihah, kawan-kawan n cikgu dia. Semoga lepas makan kek ni, dia orang akan lebih teror menjawab dalam exam nanti...heheheh. Ok untuk Madihah n kawan-kawan, all the best yea....

Oct 31, 2009

KEK KAHWIN CHERRY BLOSSOM....

Salam dan aloo untuk semua. Hari ni siapkan kek kahwin 3 tingkat untuk Yana. Kalau tak silap saya, Yana ni datang survey kek kat kedai sejak bulan Januari lagi. Masa tu dia kata dia tengah tengok-tengok n cari kek yang sesuai. Tapi akhirnya dia pilih saya....TQ Yanaaaa....

Yana nak kek chocolate moist tiga tingkat, colour maroon. Hiasan dia Yana nak bunga cherry blossom. So, ni lah hasilnya. Selamat Pengantin Baru Yana...
                    
Kek chocolate moist dihias dengan steamed buttercream


Selain tu, hari juga saya buatkan 100 cupcake vanila kosong untuk Rohana dari Salak Tinggi. Dia nak cupcake untuk isi dalam dalam gift pack birthday anak dia esok. Rohana dah ada packaging dia sendiri.



cupcake vanila

Semalam plak, saya siapkan dua kek Rosila untuk birthday daughter dia - Darmia. Masa Rosila datang kedai nak order kek tu dia kata nak kek untuk anak pompuan dia. Dia nak letak sugar image. So, saya ni pun keluarkanlah sugar image barbie n karektor kartun yang budak pompuan suka. Rosila kata Darmia ni lain sket. Dia suka kartun-kartun budak lelaki. Dia paling suka Ben 10. Lawak betoi Darmia ni. Satu lagi Rosila order cheese cake blueberry untuk makan dengan family.



Kek Ben 10 Darmia. Yang ni nak bawak ke tadika.




Baked blueberry cheesecake

Ni ada satu lagi gambar yang sepatutnya saya postkan lama dah. Cupcake tema pasukan bola Liverpool untuk husband saya sempena birthday dia 19 Oktober hari tu.Tapi masa tu, saya tertinggal memory card. So, save dalam camera jer. Jenuh cari kabel nak transfer gambar...ni baru jumpa. Niat hati nak hadiahkan  husband tiket team dia main kat stadium Anfield. Tapi tak mampu lagi.... Buat masa sekarang yang mampu hanyalah buat cupcake logo Liverpool saja. Ok la tu kan.....?hehhehehe



Saya buat cupcake perasa kiwi






Ni plak, lebihan cupcake. Saja-saja picit krim pastu hadiah kat adik kedai photostate sebelah kedai saya....

Oct 15, 2009

Floral Cupcake, pure chocolate cupcake n cake

Salam dan alooo....Ponet hari ni....kita tengok gambor jer lah no....(hehehhe)






Ni cupcake tema bunga-bunga di taman yang indah....(hehhhe). Anak kak Pah (regular customer saya) nak cupkek ni. Saja nak makan-makan ngan geng-geng cousin lepas penat jadi penanggah kenduri kawen cousin dia orang.




Ni pun sama...tapi yang ni anak Kak Pah nak pure Chocolate. So, saya buat chocolate moist cupcake, topping coklat n hiasan dia pun chocolate (chocolate ganache). Yang putih tu,  white chocolate...


Ni plak saya namakan Cupcake From Taiping With Love. Su keja kat Okland. Asal dari Taiping. Dia nak hadiah kat boyfriend dia. Nak cupcake chocolate gak. Memandangkan temanya Cinta, so, saya letak la manik gula love shape ni...Moga bertambah-tambahlah cinta Pakwe Su lepas makan cupcake ni yea.....(hehhe)



Ni plak kek carrot walnut dengan topping cream cheese order dari regular customer saya, Yogesh untuk Deepavali Sabtu ni. Dua untuk  Yogesh sendiri n 1 untuk kawan dia.



Carrot Walnut With Cream Cheese Topping (RM55/1kg)

Oct 13, 2009

KEK CARROT N CUPCAKE

Salam dan aloo untuk semua...hari ni n semalam siapkan kek carrot walnut dengan topping cream cheese dan cupcake untuk customer. Kek carrot untuk regular customer - Yogesh. Yogesh ni adalah antara pelanggan tetap saya. Setiap kali birthday dia, anak-anak, husband  n mak dia, Yogesh mesti call saya untuk order kek carrot. Dia kata kek carrot saya memang favourite kat rumah n di kalangan kawan-kawan dia. Yang best lagi, Yogesh ni siap recomend kek ni untuk kawan-kawan dia yang pastu jadi regular customer saya...TQVM untuk Yogesh...



Kek carrot 1/5 kg (RM35).Satu lagi saiz 1 1/2 kg - RM55 Yang kat belakang tu tak siap boh cream cheese lagi...

O.k, ni plak order dari Aina. Cupcake untuk anak dia, Danial (3 tahun). Aina nak gambar clown. Yang gambar rama-rama tu plak order dari Siti untuk anak dara kecik dia (Lia). Yang biru putih plak hantaran Saiful dari Tampin untuk tunang di Kuala Pilah. Saiful nak cupcake fondant.


Cupcake untuk Danial (RM58 untuk 25pcs)            Ni untuk Lia (RM55 untuk 25 pcs)






Yang ni dari Saiful untuk tunang tersayang....
(RM2.50 satu - minimum order 12 pcs)

Jul 27, 2009

CARA BUAT COSTING & KEK CHOCOLATE BERSUGAR IMAGE

Kek pertunangan Anis untuk sedara. Anis nak design yang simple n bunga yang sket

Ni kek suprise pelanggan misteri saya untuk bos dia...hehhehe


Kek Birthday Chocolate Indulgence dengan sugar image keempat-empat anak Zurida.



Salam dan Alooo untuk semua....minggu ni buat 3 biji kek jer untuk customer. Satu kek tunang n 2 lagi chocolate indulgence untuk Zurida n pelanggan yang enggan dikenali.....(heheheh). Kek suprise untuk bos.

Ok, minggu ni memandangkan tak kelas, saya buat kelas online untuk u all....

Ramai yang selalu tanya macam mana nak buat costing n letak rega produk makanan yang kita buat untuk jualan. So, di bawah ni saya sertakan guideline ringkas cara-cara buat costing.


Langkah 1


Katakan u all nak buat costing untuk cupcake (vanila). Mola-molaaaaa, senarai semua bahan-bahan yang digunakan untuk buat cupcake tu:


250 gm butter - RM5.50 (anchor butter)
180gm gula kastor - RM0.63 (anggaran sekilo RM3.50)
4 biji telur gred A - RM1.20 (anggaran sebiji RM.30 x 4 biji)
50 ml fresh milk - RM.20
1 sudu teh vanila - RM0.05 sen (ni saya agak-agak jerr...)
280 gm tepung naik sendiri - RM1.036 (anggaran 1 kg tepung RM3.70)

Langkah 2

Pas tu, kenalah tau rega setiap bahan yang kita guna. Caranya mestila kita kena tengok balik resit pembelian.

Ni mesti ramai yang garu kepala sebab tak berapa nak tau macam mana nak kira rega 1 sudu teh vanila atau 50ml fresh milk.....heheeh

Cara dia macam ni....


Katakan rega 1 kotak fresh milk yang kandungan dia 1 liter (1000ml) ialah RM3.90. So, kalau kita nak tau berapa rega 50ml, kita ambik rega RM3.90 tu dan bahagi 1000 (sebab 1 liter bersamaan ngan 1000ml supaya senang kita tau berapa rega 1 mliter n pastu bleh kali terus berapa ml yang kita pakai - kalau nak tau macam mana nak tukar kg ke gm ker, pound ke gram kerr atau sebagainya, p ke website http://www.convert-me.com/).

Errr....ni kena pakai culcalator anak jappp....susah nak kira pakai jari ni....banyak titik perpuluhannya....hehheh)

So, jawapannya ialah RM0.0039 sen untuk 1 ml.

Kalau kita nak tau berapa rega 50 ml, so kali la 50ml tu ngan RM0.0039, maka dapatlah jawapan RM0.195 sen atau kalau nak genapkan jadikan la 20 sen untuk senang crita.

So untuk barang-barang lain pun sama gak la cara nak kira. Tapi saya selalunya yang barang terlau sket macam secubit garam, 1/4 sudu teh baking powder atau 1 sudu teh baking powder tu, saya pakai logik akal agak-agak jer laaa....5 sen, 10 sen....

So, dah dapat semua rega setiap barang tu, kita campur la semua sekali... RM8.62 sen

Tapi ni baru kos keseluruhan bahan. Kita kena tambah sekurang-kurangnya 30 peratus untuk kos elektrik, air, buruh dan lain-lain.

So, 30 peratus daripada RM8.62 sen ialah RM2.60 (ni kira kos-kos lain laaa)

Jadi RM8.62 + RM2.60 = RM11.22

O.k, kita nak tau berapa rega 1 cupcake. Katakanlah untuk satu adunan tu kita dapat 30 biji cupcake yang saiz L so, RM11.22 bahagi 30 biji = RM0.37 sen.

Uppppssss....ni tak habih lagi....0.37 sen tu tak masuk bekas. Kalau pakai yang shouffle, rega untuk satu lebih kurang RM0.15 hingga RM.0.20. Katakanlah RM0.20 satu. So, kena la campur RM0.37 sen + RM0.20 = RM0.57 sen.

Ha...RM0.57 sen ni lah kos sebiji cupcake kita....(ni tanpa krim tau...kosong...)

So, bila dah dapat kos sebenarnya, terserahlah kepada budi bicara masing-masing nak letak untung banyak mana. Seperti yang selalu saya kata kat student-student saya, kalau kita bersifat pemurah dan ada niat nak bersedekah sambil berniaga (hehehhehe....) letaklah RM0.80 jer satu. Kalau nak kaya cepat, RM1.20 satu.....(gelak lagi......hehheheh....)
Tapi serius ni....sebenarnya, banyak faktor yang akan menentukan harga/untung yang kita bleh ambil. Ada yang tak kisah ambil untung sket, tapi banyak order, ada yang kata tak kisah letak rega murah sebab dia homebase, ada yang kata tak kisah sebab customer dia cuma bleh bayar dengan harga tu. Semua terserah pada budi bicara n strategi pemasaran masing-masing....Tapi satu yang saya nak ingatkan, jangan lupa, walupun kita kira-kira kos kita tu rendah, kita juga kena ambil kira masa dan kreativiti/kemahiran yang kita gunakan untuk menghasilkan sesuatu produk. Sebab tu, rega cupcake yang dihias dengan buttercream tinggi sket. Kita kena ambil kira masa dan kreativiti yang kita guna untuk buat cupcake tu. Dan sebab tu jugalah rega kek-kek fondant tinggi. Sebenarnya bukan sangat pada kosnya, tapi ketelitian, kemahiran, artistik n masa yang digunakan untuk buat kek tu menjadikannya yang mahal. So, kalau ada customer yang tak berapa nak menghargai hasil kerja kita, yang selalu complain kata mahal, saya nasihatkan u all semua, buatlah yang sesimple mungkin design. Tapi jangan marah customer tau.....(hehhehhe) Maaafkan la dia orang sebab dia tak berapa reti bab-bab costing, kreativiti n kepayahan membuat hasil seni yang cantik tu...

O.k...paham tak....?Kalau ada yang tak paham, bleh emel saya.....


Jun 19, 2009

cupcakes dan kek reunion sekolah saya....

Cupcakes untuk majlis aqiqah Fariz





cupcakes yang disapu ngan steamed buttercream nampak lebih licin, kilat dan kemas

Kek chocolate indulgence untuk reunion esok. Saya buatkan kesan timbul untuk dua badge.

Salam dan alooo untuk semua...

Esok adalah hari yang paling saya tunggu-tunggu. Hari gathering/reunion ex-student Sekolah Menengah Father Barre's Convent (SMFBC) Sungai Petani, Kedah. Kami akan jumpa di kopitiam husband saya - Bugis Street, Pandan Indah, KL.
Kira esok hari bersejarah gak la...kami dah 22 tahun tak jumpa. Lepas habih SPM tahun 1987 tu, semua dengan haluan masing-masing. Ada la sorang dua yang sama-sama ngan saya ke tingkatan 6 n pastu tu ke USM. Tapi boleh dikatakan 80 peratus yang akan saya jumpa esok adalah mereka-mereka yang saya dah tak jumpa 22 tahun lepas....mesti syahdu punya...Saya memang tak boleh lupa zaman sekolah ni...saya kat sekolah tu sejak darjah 4 (umur 10 tahun) sampai form five ( umur 17 tahu. Kiranya tujuh tahun semuanya merasa pengalaman pahit manis belajar, membesar dan menjadi manusia...Memang saya tak akan lupa selama-lamanya pengalaman di SMFBC ni.

So, sempena perjumpaan bersejarah ni, saya buatkan kek chocolate indulgence yang ada logo sekolah dan lirik lagu sekolah yang kami kena nyanyi setiap minggu selama 7 tahun kat SMFBC. Ni kek surprise...kawan-kawan yang nak datang tak tau saya buatkan kek ni...

O.k lepas gathering esok, saya kena rush ke rumah cousin suami di Kampung Datuk Harun - Ija. Ada kenduri aqiqah anak Ija - Adam Fariz. Saya buatkan cupcake special untuk kenduri Adam Fariz ni...cupcake blueberry. Luarnya saya hiaskan dengan steamed buttercream. Cupcake yang dihias dengan steamed buttercream ni lebih cantik dan berkilat. Tapi bagi saya yang penting skali cupcake yang dihias cara macam ni tak comot krimnya. Sebab krim-krim tu dah beku...so, tak yah risau la nak angkat letak....