May 5, 2012

Kelas biskut dulu duluuu...

Asskm dan alooo untuk semua...Alhamdulillah...hari ni kelas biskut dulu-dulu selesai ngan jayanya. Tak sangka ramai gak peminat biskut dulu-dulu ni. 35 orang join kelas ni hari ni. Kak La Pisa, Kak Nurul, Miza, Azmah, Elmi, Norzailee, Kak Jamaliah, Rohaida, Nur Khusairi, Shakinah,Kak Amina, Farah, Siti Rashidah, Nissa, Zakiah, Norish, Adamiah, Saadiha, Suriyana, Norhayati, Norzehan, Rahayu, Maziah, Hendon, Salbiah, Siti Fatimah, Azizah, Mai, Norlie, Sue, Sara, Kak Nora, Alin PD, Zuraifah n Rani...

Hari ni saya ajar 10 jenis biskut lama-lama n semestinya penuh nostalgia untuk semua. Bagi saya sendiri kebanyakkan biskut tu terus mengembalikan nostalgia saya pada orang-orang yang dah tak da. Samperit Mak Chaq, Makmur, Biskut Y , Nestum dan biskut kacang sudah pastinya mengingatkkan saya pada arwah mak. Biskut-biskut ni adalah antara biskut wajib yang mesti kami buat masa raya.

Sebagai kakak sulung, saya lah yang banyak dipertanggungjawabkan untuk menghabiskan adunan biskut-biskut ni. Habis semua tudung periuk dijadikan alas biskut untuk dibakar. Masa tu kami guna oven bulat yang kena angkat tudung tu. Bayangkan lah nak kena tunggu brapa lama untuk menghabiskan satu-satu adunan. Sebabnya oven bulat tu rasanya boleh muat tudung periuk saiz 12 inci. Tudung sebesar tu pun bukan ada banyak. Ada satu jerrr...yang lain kena pakai tudung kechik-kechik.

Wpun hanya kenal planta n daisy, biskut masa tu amatlah sedap. Bahan-bahan lain paling glamer pada masa tu - badam. Yang lain tu kacang, cherry merah n hijau. Semua bahan-bahan ni pun beli kat kedai barang runcit mamak. Masa tu mana ada kedai-kedai jual barang-barang bakeri mcam la.


 Lepas buat biskut, boh dalam tin susu. Tutup rapat-rapai, pas tu kami terpaksa sorokkan biskut-biskut tu dari abang saya yang memang suka makan biskut. Kalau tak alamatnya tak sempat nak raya.

Masa tu bila kena buat biskut raya memang tension. Orang Kedah kata - rasa macam nak bebai . Tapi alhamdulilllah mungkin berkat sebab selalu kena suruh ngan arwah mak ni lah, saya mula ada minat dalam bidang baking.

Selain biskut-biskut ni, tiap kali raya kami juga akan buat kek orange n kek marble (kami pangil kek belang-belang).....huuhhh...tetiba teringat ngan arwah mak....kalaulah dia masih ada la ni....Al Fatihah untuk mak...

Ok, tak nak crita panjang lagi....seddeyyy   ni...tetiba teringat kat arwah makkk...

Biskut Dam

Biskut Y

Biskut Sampan

Makmur
Peanut Butter

Biskut Nyoq...kebanyakkan student menobatkan biskut sempoi ni sebagai biskut nyoq paling sedap abad ini...(hehehhe).

Samperit Mak Chaq
Nestum

Kacang

Buah Kana


Sesi merasa...

Semua yang join class hari ni...tq untuk semua. Slamat buat biskut ....