Feb 26, 2010

Dapur Bzee berasap kembali....

Salam dan aloo untuk semua... Dah dekat 2 bulan dapur Bzee tak berasap ...semalam lepas gian. Saya bakar beberapa biji kek untuk kek hantaran n kek kahwin. Customer tetap, Kak Pah order untuk anak sedara dia. Lepas hias kek hantaran (tema colour putih merah), saya buat tiga biji kek untuk anak-anak sedara saya yang akan datang dari Kuching n sorang anak sedara yang nak balik Melbourne.

Anak-anak sedara saya nak kek black forest n kiwi. Mak mentua saya pula request kek chiffon pisang. Sejak saya `cuti ' hari tu, saya tak buat langsung produk-produk bakery favourite dia orang. So, sekarang bila saya dah start balik, masing-masing mula keluarkan senarai makanan yang dia orang teringin.

Sbenarnya 2 jenis kek (Black forest n kiwi) ni adalah antara 3 kek yang anda akan pelajari dalam kelas hands on 3 jenis kek kontinental menggunakan fresh cream (whipping cream) . Satu lagi kek dengan sugar image.

Bagi anda yang biasa menggunakan fresh cream sebagai aising kek, mesti selalu tension sebab tak dapat tekstur krim yang cantik. Krim jadi tak licin, susah nak sapu, cair atau terlalu keras n macam-macam masalah lah.

Dalam kelas ni saya akan ajar cara betul untuk pukul fresh cream dan macam mana nak tentukan tekstur betul sebelum kita sapu atas kek. Selain itu, anda juga akan diajar bagaimana nak dapatkan sapuan yang licin dan kemas serta bagaimana nak letakkan sugar image atas kek. Semua ni anda akan buat sendiri. Saya hanya akan bimbing dan beri petua-petua penting. Pastu, anda buat sendiri.


Yuran: RM150. Anda akan buat sendiri 3 jenis kek tu dan setiap seorang akan bawa balik 3 biji kek  (1/2 kg) yang dibuat tu. Insyallah kelas tu saya akan buat awal bulan Mac. Minggu depan kelas tak dak sebab saya nak temankan husband ke SJMC buat 3rd chemo dia.


Ok, untuk kek hantaran Kak Pah, bahagian tepi kek tu saya ambil idea daripada teknik `extension work' yang digunakan untuk hias kek fondant. Tapi sbenarnya kita boleh guna untuk hias kek steamed buttercream. Tapi kena rajin la sket sebab teknik extension work ni rumit sket.



Kek steamed buttercream tema putih/merah. Hiasan tepi kat bawah tu saya guna teknik `extension work'. (sorry yeaaa...gambar tak clear sebab camera saya cousin pinjam. Ni pakai camera cap parang...)


O.k, ni plak kek black forest, kiwi n kek chiffon pisang yang dibuat atas permintaan sedara mara....hehhehe

Kek black forest



Kek Kiwi


Chiffon pisang