Feb 26, 2010

Kek kahwin anak sedara Kak Pah

Salam dan aloo untuk semua.... Hari ni buat kek kawhin 3 tingkat untuk customer tetap saya - Kak Pah. Rasanya ni dah masuk kali ke empat dia order kek hantaran n kek kahwin. Pagi tadi Kak Pah datang ambik kek hantaran.Dia sakit tekak sampai tak dak suara. Kak Pah kata dia sibuk ngan kenduri kahwin anak sedara dia yang sorang ni.

Rupanya Kak Pah ni memegang jawatan tetap sebagai AJK bahagian hantaran dan kek kahwin setiap kali bila ada kenduri kahwin anak-anak sedara.

Saya pun tanya lah  Kak Pah  (dengan doa supaya jawapannya YA...hehehe) : ``Errr... ramai lagi ker anak sedara Kak Pah yang nak kawin...?''. Pastu Kak Pah kata: ``Ramai lagi ni dikkk...sampai tahun depan pun ada... Akak ambik kek kat sini jer nanti...'' hehehhe....alhamdulillah...moga-moga bertambah murah rezeki Kak Pah...aminnnn...

Ok, untuk kek kahwin ni Kak Pah nak tema putih merah macam kek hantaran semalam gak. Saya buat dua tingkat (bahagian bawah) melekat dan satu lagi tingkat atas dipisahkan dengan tiang. Tengah-tengah tu saya boh bunga ngan net bagi nampak gebu. Selain itu dengan cara macam ni, kek tiga tingkat ni akan nampak lebih tinggi.

Untuk hiasan tepi kek, saya paipkan dengan motif bunga kecik-kecik. Idea saya ambik dari motif hiasan untuk kek fondant.

Kita bleh pelbagaikan hiasan sekeliling kek ni menggunakan motif-motif hiasan yang selalu digunakan untuk kek fondant. Walaupun cuma guna piping beg kertas buat sendiri tu, kita boleh hasilkan corak-corak yang akan menampakkan kek tu eksklusif.

Tips-tips menarik dan mudah ni saya akan ajar dalam kelas hias kek kahwin guna teknik steamed buttercream esok. Jangan bimbang. Anda tak perlu ada asas hias kek pun. Saya akan tunjukkan teknik yang betul n senang untuk hias kek supaya nampak eksklusif.


Ni tingkat paling atas


Ni kek tiga tingkat yang dah siap. Rega untuk 3 tingkat ni RM450 (kek chocolate moist/kek butter dengan steamed buttercream). Kalau kek sponge RM380 (3 tingkat)