Mar 9, 2010

nyummm...nyumm...sedapnya kek, coklat n cupcake






Salam dan aloo untuk semua...best aaakk kek, cupcake n coklat ni....?  Tapiiiiiiiii  mintak maaf banyak-banyak sebab semua kek-kek n coklat ni tak bleh dimakan sama sekali. Semua ni bukan betul. Bak kata orang tua-tua, semua ni PELESU (PALSU) semata-mata. Saya dapat ilmu ni dari cikgu Sue dari Puchong. Anak murid - Zati Senior yang rekomenkan. Best class ni.

 Memang dok cari idea macam mana nak buat kek-kek pelesu ni untuk dihiaskan di bakery saya. Sebelum ni saya buat guna fondant betul. Tahan tu memang la tahan. Dah nak masuk 5 tahun. Tapi baru-baru ni, masa mengemas saya perasan dah macam ada unsur-unsur di atack oleh sang semut. So, sesuai sangatlah saya belajar buat FAUX CAKE/CUPCAKE/COKLAT NI...

 FAUX ni bahasa Peranchis yang bermaksud `PALSU' atau TIRUAN.

Faux cake, cupcake n coklat ni sesuai dijadikan hiasan kat rumah. Gerenti tak berkulat. Semut, lipas, tikus dan makhluk-makluk yang sewaktu dengannya pun tak berani dekat.... Kata Cikgu Sue, ramai yang order masa dekat nak raya untuk dijadikan hiasan di meja hidangan. Paling banyak kek n cupcake. Bestnya Sue, buat kek tak payah pakai tepung, telur, margerin, gula.. Jimat gas lagi...hehehhhe

Saya pun nak buat macam Sue lah...raya tahun ni saya akan buat kek, cupcake dan kek bertingkat-tingkat....tapi FAUX CAKE jer lahhh...hehhehe. Pastu ju jamu air kotak....ahakkksss....

Ok, kalau ada sapa yang berminat nak order atau nak belajar buat kek pelesu untuk persiapan hari raya tahun ni, bleh contact saya untuk bagi nama. Insyallah saya akan start buat kelas ni tak lama lagi.

KELAS: FAUX CAKE
HARGA: RM150
(Anda akan diajar cara membuat sehiji kek, 2 potong kek coklat dan 2 biji cupcake)

Berminat nak tempah?
1 biji kek
 (saiz 6 inci) - RM65
Cupcake - RM12 (minimum order - 5)
Kek slice - RM15/slice

(Tempahan siap dalam masa seminggu)