Nov 4, 2010

Kamariah datang lagi bersama OVEN dan MIXERNYA...ahakssss....

Salam dan aloo untuk semua...Semalam student DIY last week, Kamariah datang blajar ngan saya lagi skali. Kali ni Kamariah nak belajar basic hiasan cupcake. Kamariah buat cupcake vanila n chocolate. Tapi kelas kali ni kira DIY habih laaa...Kamariah bukan saja buat semua cupcake tu, tapi lebih hebat lagi dia hangkut sekali oven butterfly n mixer dia.

Crita dia macam ni....Pas blajar ngan saya last week, Kamariah dengan penuh semangat p beli oven n mixer. Tapi bila dia try buat, terutamanya kek sponge vanila n chiffon chocolate untuk chocolate moouse, satu pun tak jadi. Kedua-dua kek sponge jadi macam kuih bakar. Dia call saya bagi tau apa yang dia buat  tak jadi. Saya risau sangat sebab selama ni, tak penah resepi saya tak jadi. Tambah-tambah plak, Kamariah masuk kelas DIY - dia sendiri yang timbang, bancuh dan bakar sendiri. Sebelum ni  resepi sama yang saya tunjuk dalam kelas demo pun student tak penah komplain. Ada la sorang dua tu...tapi bila bersoal jawab, salah dia orang gak sebab tak ikut step n petua yang saya bagi.

Ok, balik pada kes Kamariah ni, dia tak puas hati sebab semua tak jadi, so, dia nak datang buat sekali lagi kek tu. Saya kata ok la...saya sms dia suruh bawak mixer dia sekali sebab nak tengok macam mana mixer dia. Tapi bukan setakat mixer, oven pun Kamariah usung dari rumah...heheh...sib baiklaaa oven tu baru. So, cantik lagi.


Bila sampai kedai saya saya nampak set `mixer' Kamariah yang masih berkilat-kilat tu. Bagi saya ni bukan mixer tapi food prosessor...Masa tu saya dah tau pasai pa kek dia tak jadi. Tapi tak paaa....saya nak tengok proses dia macam mana.. Dia kata china kedai kat KPJ Seremban tu yang rekomen gila-gila. Biasa la dia orang nak jual macam-macam digorengnya. Rega plakkk...errrr...tak yah cakap laaa tapi memang mahal. Sian kat Kamariah. Tapi tak pa lah Kamariah, bleh guna untuk buat benda-benda lain. Mungkin kalau nak potong-potong atau hancurkan daging (fungsi macam blender) ok kot. Tapi untuk produk-produk bakery terutamanya yang melibatkan kita kena pukul bahan sampai kembang dan gebu macam kita nak buat sponge kek atau pukul whipping, peralatan ni sangat-sangatlah tidak boleh diharap. Yang paling saya nak tegelak bila China tu bagi tau Kamariah, mixer tu pun bleh guna untuk uli adunan ROTI.... Saya macam nak jer ajak Kamariah p jumpa China tu n suruh dia demo macam mana dia buat roti. Guna mixer Kenwood pun tak bleh nak bancuh banyak-banyak, ni plak mixer ni langsung tak dak blade `hook' untuk roti tu....tak tau la roti apa yang dia maksudkan....hmmmmppphhh.....


 Ni `mixer' Kamariah.Yang kecik belah kanan tu mixer saya dengan power 100 kuasa tenok...ahaksss
Ni plak oven butterfly Kamariah. Saya suka oven ni. Best...tapi kalau nak bakar kek, guna api bawah saja tau. Kami bakar sponge kek semalam guna suhu 150 celsius selama 40 minit. Cantik kek tu...


Ok, berbalik pada kelas hari tu, saya suruh Kamariah guna mixer dia untuk pukul butter sampai kembang. Untuk buat cupcake stail saya, saya akan pukul butter dulu sampai kembang n putih...Pukul sampai lebih 20 minit tak kembang-kembang. Butter jadi lembik. Saya ambik butter yang baru, guna hand mixer kenwood yang berkuasa tenok 100 n pukul sampai kembang n gebu. Jadi punnnn...

Bila dah settle buat 2 jenis cupcake tu, Kamariah buat lagi sekali kek sponge dia. Saya suruh dia buat macam mana dia buat kat rumah - guna mixer tu. Hmmmmmm...seperti yang diduga, pukul adunan dah lebih 1/2 jam, adunan sponge mix tu tak naik-naik gebu, putih n berkilat. Nak buat sponge cake, kalau adunan tak putih, gebu n pekat, mana nak jadi. Bila nampak mcam tk ada harapan nak naik adunan tu, saya tukarkan adunan tu tu kedalam bekas lain, n pukul dengan hand-mixer saya tu. Naik gebu n kembang. Bakar n jadi pun kek sponge tu....


 Kamariah tersonyum suka sebab kek sponge dia naik gebu

 eeee...sukanyaaa kek jadi....
 Saat yang dinanti-nantikan...

So, lepaih settle kek sponge tu n cupcake pun dah sejuk, Kamariah start menghias. Saya tabik ngan Kamariah ni. Walaupun tak dak basic langsung pasal hiasan - (ni lah 1st time dipegang piping beg), Kamariah cepat belajar n bleh buat bunga dengan cantik dan kemas. Semalam dia hias dekat 50 bijik gak cupcake sorang-sorang...


 1st step - bakar cupcake
 Sesi menghias - notes tak lekang dari pandangan...hehehe



 Antara hasil Kamariah...

K, untuk Kamariah, saya nak wish dia selamat mencuba. Kalau ikut step yang saya bagi dalam notes betul-betul dan pakai mixer yang sesuai, insyallah, mesti jadi kek tu. Saya selalu advice student cari mixer yang o.k sket. Seperti mana yang selalu saya kata - ``saya ni bukanlah jurujual Kenwood atau saya dapat komisyen daripada syarikat Kenwood, tapi saya sangat-sangatlah menggalakkan u all semua beli mixer Kenwood...''hehehhe. Kalau tak mampu beli yang set tu, beli jer yang handmixer tu. Rasanya rega dalam RM100 lebih kot. Jangan beli yang made in China. Tak tahan lama. Ok, byeeee....

Semalam, sementara menunggu Kamariah siapkan hiasan cupcake dia, saya buat 4 biji kek carrot cheese Dewali untuk regula customer saya, Yogesh dan 2 kek hantaran untuk Kak Intan. Satu bertemakan colour hitam putih,satu lagi dia kata buat jer lah colour apa pun. Dia nak hadiah kat kawan. Kedua-dua kek ni saya pakai kek chocolate moist dengan teknik hiasan steamedbuttercream





   
(notes: gambaq kek carrot tak yah la kan...sure u all dah boring tengok)

Rasa-rasa macam nak dapatkan camera baru yang canggih sket laaa....Nak ambik gambaq bagi nampak macam profesional sket....Any idea nak pakai cap apa...?hehhehheh