Jul 27, 2012

Memperkenalkan.....DURIAN CREPES a.k.a KUIH BANTAL DURIAN a.k.a PANCAKE DURIAN

Asskm dan alooo untuk semua.... awal minggu ni tekak teringin nak makan durian crepes atau ada orang panggil kuih bantal. Saya penah makan dessert ni masa makan kat restoran vietnamese di KLCC. Pas tu terjumpa skali lagi kat Mid Valley...Dah lama teringin nak buat sebab sedap sangat....kacau jiwa sungguh rasa dia..hehhehe.

Pastu baru saya teringat saya penah belajar buat crepes ni kat sorang chef cina - Chaterine ,5 tahun lepas...memang lama gila punya crita ni. Pastu tak penah cuba. Tup, tup teringat, punya la punggah file-file resepi lama. Sib baik jumpa. Apa lagi... sepantas kilat la cuba. Masa tu tengah berdiy ngan Rose n Nana...sambil tunggu kek buah kukus dia orang masak, saya siapkan kulit dia. Kebetulan isi durian pun ada. Isi durian yang difrozenkan.

So, ni lah hasilnyaaaaa....makan pas balik terawih malam tu...fuhhhhhhhhhhhhhhh...nangisss lah..!! sedap. Macam makan aiskrim durian. Saya sangat berpuas hati dengan resepi crepes chef Chaterine ni. Nipis tapi tak mudah terkoyak. Gabungan 5 jenis tepung halus. Tak boleh guna sejenis tepung saja. Sebab nanti rasa dia macam kuih ketayap plak kan....hehehhe

Creamnya pula saya ubahsuai daripada resepi asal yang hanya menggunakan fresh cream dan isi durian. Seperti biasa saya suka pastry cream. So saya gabungkan pastry cream dengan isi durian. Rasanyaaaa....walllaaaaaaaaaaaa....tak sabar nak buat lagi.

saya sangat berpuas hati dengan tekstur crepes ni. cuma nak improve dari segi saiz dia. nak buat bagi kechik..bagi chomel dan senang gulung...dah terbayang kuali non stick Teffal...hehehhe


Durian Crepes yang sangat-sangat yummmmyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy