Apr 4, 2009

KELAS HANDS ON PIZZA

Student sibuk mengisi fillling atas pizza doh.

Ni pun sama, sibuk isi filling, tapi maap, saya sendiri dah confused filling untuk pizza mana, hawaian ker, pescatora ker, mexican ker...


Ni pizza Hawaian yang belum dibakar...banyaknya cheesee.....imagine nanti bila dah bakar...yum, yum....


Ni pun pizza yang belum bakar dan skali lagi confused nama pizza sebab bila dah letakkan cheese, semua nampak sama..


Yang ni kalau tak silap hawaian pizza lepas dah bakar.



Ni rasnya pescatora pizza kot....heheheh, tak sure la...
Empat jenis popular yang diajar dalam kelas hari ini ialah:

i. Hawaian Pizza (ciri utama pizza ni mesti ada nenas potong. Kalau tak dak, kena boh nama lain..)
ii. Pescatora (ni sebenarnya nama glamour untuk pizza seafood)
iii. Pizza Indiano (atau ada gak orang bagi nama margherita. Tapi sebenarnya pizza ni merujuk pada pizza yang toppingnya semua guna sayur-sayuran dan cheese)
iv. Pizza Mexicana (topping pizza ni selalu pakai sosej yang ada berempah sket)


Dalam kelas hari ni, saya ajar:
i. cara sempoi buat pizza base yang lembut. Kiranya lepas sejuk pun pizza base ni akan terus lembut.
ii. Cara nak buat pizza base frozen macam selalu jual kat supermarket tu. (tapi lebih baik buat sendiri. Jimat banyak. Kat supermarket, dua keping RM8 lebih. Kalau buat sendiri, kos untuk buat lebih kurang 6 keping pizza base yang dijual kat kedai tu kurang daripada RM5 (tak sampai singgit pun sekeping...)
iii. Cara buat sos pizza
iv. Mengenal cheese-cheese yang sesuai untuk pizza - Mozarella, Cheedar, Parmesan/Parmagiano
v. Mengenal jenis-jenis pizza popular dan ciri-ciri utama topping untuk setiap jenis pizza (tapi last-last lepas dah faham tu, student-student saya ni main taruh jer topping yang dia orang suka....hehhehe).

...dan banyak lagi tips-tips lain seperti cara canai yang betul untuk dapat hasil pizza base yang mempunyai ketebalan yang sama, cara nak frozen dlln.

Saya juga tunjukkan cara nak buat pizza express 5 minit jer...

Selain tu, saya juga bagi free resepi satu lagi jenis topping pizza best - Turkish Pizza. Toping pizza ni menggunakan resepi makanan popular orang Turki - Lahmajun. Masa saya gi Istanbul dulu, penah lerr merasa makan Lahmajun ni. Lahmajun ni lebih kurang macam inti karipap lerr makan dengan roti dia orang (macam roti pita tu). Orang sana banyak makan daging kambing daripada lembu. Tapi untuk kelas hari ni, saya gantikan dengan daging lembu, takut ramai yang tak makan kambing. Filling untuk pizza Turki ni rasa pedas dan berempah sket. Antara rempah yang saya guna - all spices, serbuk bunga cengkih dan lada hitam. Satu lagi yang penting kena ada dalam filling ni ialah daun parsley dan jus lemon. Fuhhh...terangkat. Makan plak panas-panas masa baru keluar oven. Tapi kalau nak real rasa Turki, pizza ni tak perlu letak Mozarella Cheese tu. Kiranya, sapu jer filling ni atas pizza base, tabur daun parsley, tabur minyak cair panas n kalau nak kick lagi, perah sket jus lemon. Pastu bakar. Memang terangkat.
Memandang ni kelas hands on, setiap pelajar hari ni berpeluang untuk buat sendiri 4 jenis pizza masing-masing dan bawak balik kesemua pizza yang dia orang dah buat.
Rugi tau sapa yang tak masuk kelas pizza ni. So, sapa yang dah terlepas, bleh selalu check jadual kalau-kalau ada repeat class lagi pada bulan-bulan akan datang.