Jun 29, 2010

Interview ngan Shikin - tokey biskut Seroja


Salam dan aloo untuk semua...Ahad tengahari semalam, saya ajak husband p tengok pameran satu produk satu desa kat Kompleks Belia dan Sukan kat Paroi. Saja nak survey barang-barang kraf untuk hamper saya. Sian gak tengok sambutan hari tu. Tak begitu memberangsangkan. Tak tau la mungkin sebab waktu saya p tu tengah hari - dalam pukul 12 macam tu. Kiranya, orang boleh kira ngan jari jer lah...Tapi tak kisah lah. Lagi best...senang sket saya nak tengok n berkenalan dengan pengusaha.

Selain barang kraf, saya juga survey pengusaha biskut-biskut raya. Tak ramai pun. Ada la sorang dua. Tapi tak palah sebab yang penting saya dapat jumpa n bersembang ngan tokey biskut  Seroja - Shikin. Biskut Seroja ni saya mula kenal dalam 3 tahun lepas. Memang sedap. Shikin kata, ni resepi Mak Mertua dia. Mak Mertua dia blajar masa dok kat Kluang dulu.... Biskutnya bentuk macam gambar kat bawah ni...penah rasa tak...?
Memang sedap gila. Kulit kat luar tu rasa kacang. Dalam dia ada inti kacang. Biskut ni bagi saya `berhantu'. Kita tak bleh makan satu...kalau dah start makan, mesti akan makan lagi dan lagi dan lagi...Tengahri tu kebetulan yang jaga booth pameran Shikin sendiri. Baik Shikin ni. Merendah diri. Memandangkan tak dak orang, saya pun mula mengilap kembali skill saya sebagai reporter Utusan Malaysia dulu. Saya interview la Shikin ni. Sebabnya saya, husband n adik beradik yang lain memang suka biskut dia. Tapi masalahnya susah nak dapat biskut ni. Rupanya Shikin crita, biskut Seroja dia ni memang tak penah cukup walaupun production sepanjang tahun. Bukan terhad masa raya saja. 
``Buat saja, habih orang ambik buat saja habih kak...memang tak cukup,'' kata Shikin. Shikin crita, memandangkan permintaan banyak sangat, dulu dia pun cubala subkan kat orang lain. Suruh orang lain buat.
``Saya bagi resepi dan tunjukkan kat orang tu. Tapi kak, orang selalu complain rasa dan rupa tak sama. Jadi saya pun stop la kak,''

La ni Shikin kata, dia cuma ada 5 orang pekerja saja yang buat biskkut tu. Sehari, kalau fokus betul-betul (kiranya tak buat keja lain laa...), bleh dapat 500 biji.  Shikin kata, buat biskut ni rumit sebab semuanya hand made. Terkejut gak saya bila Shikin bagi tau benda tu. Ingatkan pakai acuan.
``Tak kak...semua tangan. Daripada buat kelopak, buat daun n isi inti, semua tangan. Saya penah ambik ramai pekerja, tapi tak semua yang boleh buat. Tak jadi bentuk yang sama,'' laaa...susahnya buat biskut ni rupanya.  

Saya tanya Shikin, tak try buat mesin acuan  kerrr? Shikin kata, sebelum ni dia penah berkerja sama ngan Zul  Design  untuk buat acuan biskut ni (alaa...brother yang selalu cipta macam-macam alat tu...). Tapi kata Shikin, last-last Zul pun giveup gak.

``Sekarang ni saya tengah cuba ngan MARDI. Mesin tu rasanya harga dalam RM12,500. Tapi tak tau lagi macam mana hasil. Kalau ok, mesin tu bleh hasilkan 5,000 biji biskut sehari,'' Ok sangat la tu kan... berbanding 500 biji saja sekarang.

Memang Shikin ni kena betoi-betoi cari jalan tingkatkan production dia. Punya la sedap n uniknya biskut Seroja Shikin ni, sampaikan Tesco, Jusco n Maidin dah approach dia untuk buat dalam skala yang besar untuk letak kat semua outlet dia orang. 

``Sapa tak suka kak..ni rezeki tapi nak buat macam mana. Saya tak mampu. Kemampuan saya sampai takat ni saja. Saya harap sangat mesin MARDI ni bleh tambahkan lagi production saya. Sekarang ni order untuk raya tahun ni pun saya dah tak boleh ambik lagi...dah penuh,''. 

Masa nak balik n lepas dah beli 4 bekas biskut Seroja Shikin, saya pun memberanikan diri tanya Shikin. ``Dik, tak nak buat kelas mengajar buat biskut ni kerrr? Akak nak belajar lerr...akak sanggup bayar...'' Shikin senyum simpul jawap dengan rasa bersalah ``tak ada la kak...,''. Tak pa Shikin, saya tak marah. Saya paham. Tapi kalau satu hari nanti terbuka hati nak ngajar, cakap ngan akak yea....hehehhe.