Sep 13, 2011

Kek Baru - Nutty Caramel

Salam dan aloo untuk semua...semalam baru ada kesempatan untuk ke bakery. Cita-cita tinggi - nak bertapa n hasilkan 4 kek baru untuk silibus baru thun depan. Tapi yang berjaya hanya satu jer..Satu lagi saya cuba buat resepi baru chocolate banana with ganache n butterscotch topping. Tapi terpaksa dibakulsampahkan sebab saya tak suka tekstur kek yang terlalu lembab dan lembut. Tak pa, saya akan terus berusaha keras...usaha tangga kejayaaaannnn.....

So, kek yang berjaya dibuat dengan sempurna dan mendapat pujian dari tester saya ( tetap dan berpencen)  hubby, kak ipar dan anak sedara saya, Ayie ialah Nutty Caramel - kek butter chiffon caramel dengan topping peanut butter sour cream.

Cuma ada dua pandangan berbeza mengenai cream kek tu. Hubby kata agak manis tapi kak ipar n Ayie kata dah ok...sedap nyum-nyum...dah bleh jual. Tapi ketiga-tiga mereka sependapat - kek karamel tu memang sedap n moist. Depa ni request untuk buat kek karamel kosong jerrr...

So mengambil kira pendapat ketiga-tiga tester saya nih, saya akan mengurangkan manis pada peanut butter sour cream tu tapi akan mengekalkan resepi untuk kek caramel.

Ok, ni lah rupa kek terbaru saya - Nutty Caramel - rega RM70 - 1.2 kg +_ - (loyang 8 inch)



Wlupun ni kek butter, tapi tekstur dia super soft. Peanut butter sour cream dia plak hmmmmm.....menjilat sudu dibuatnyaaaa....hehheheh....

Saya akan kluarkan beberapa kek baru lagi dan semua kek ni akan diajar dalam kelas demo bulan Oktober nihh...(harap-harap saya berkesempatan untuk hasilkan 3 kek baru sebab kalau tengokkan jadual....penuh jerrrr....insyallah yakin boleh...)