Sep 30, 2011

Ida Kajang n crita biskut raya Hand Mixer

Asskm dan alooo untuk semua...Semalam saya crita mengenai apa yang Najah kongsi mengenai rahsia kejayaan yang dia baca dalam buku pakar motivasi Dr. Azizan. Klu lupa, saya copy n paste skali lagi:

Orang yang berjaya ialah orang yang bila dapat sesuatu idea, terus buat dan terus usaha ke arah itu...jangan tunggu n bagi berbagai-bagai alasan - tunggu bagi cukup itulah, ini lah... dan ..bla, bla dan blaaa....

Student saya hari ni, Ida dari Kajang, rasanya memegang prinsip yang sama ngan apa yang Dr. Azizan kata. Ida mungkin tak penah baca buku Dr. Azizan tapi, dia buat apa yang Dr. Azizan sebut dalam buku tu. Dia tak tunggu sampai ada mixer besar atau cukup segala peralatan baru nak mula biz. Dia guna apa yang ada.

Apa taknya...Ida crita kat saya, dia buat berniaga biskut raya sejak lima tahun lalu hanya dengan bantuan HAND MIXER.

Dengan Hand Mixer tu lahdia buat adunan biskut raya yang angkanya cecah puluh-puluh ribu bijik setiap tahun. Dan hand mixer yang dia ada adalah jenama biasa yang tak terkenal pun,  sampai dia sendiri pun tak ingat...

Seperti biasa saya memang terkejut berok ngan orang-orang yang tabah macam ni. So saya tanya dan tanya dia banyak kali....``awak guna HAND MIXER bancuh adunan banyak-banyak tuh...awak buat macam mana..?

``Alaaa...kak... biasa la tu..saya bancuh skali banyak  la. Enam adunan sekali jalan. Guna mangkuk plastik besar, gaul ngan hand mixer jap...last skali baru boh tepung...masa boh tepung, uli tangan aaa kak....,'' hmmmm....saya tabik betul laa ngan budak neh.

Saya tanya lagi:...``oven..?

``Oven europa kecik tu jer kak...pakai oven besar pun susah kak sebab saya buat sorang-sorang. Tak sempat nak kejar kalau oven banyak-banyak kak,'' Ida jawab.

Alhamdulillah berkat kesungguhan dan kerja keras Ida, biz dia semakin bagus sekarang ni.

``Sebelum ni saya kena cari customer kak, tapi sekarang alhamdulillah, customer cari saya,'' kata Ida.

Raya tahun ni Ida lagi senyum lebar sampai ke telinga. Sebabnya hasil jualan biskut raya  HAND MIXER dia tu , Ida dah dapat tukar keta besar baru. Alhamdulillah.....sronok kan dengaq?

 Banyak jenis biskut raya yang Ida buat. Saya tak ingat dia dok sebut tadi. Cuma dia kata, paling laku sekali - Tart nenas. Inti nenas dia buat sendiri guna satu ramuan rahsia yang dia bagi tau saya tadi. Tapi mendegarnya pun saya rasa mesti special. Sebab ramuan rahsia tu diimport khas dari kampung Ida di Terengganu...errr..ramuan rahsian tu, biarlah jadi rahsia antara saya n Ida...hehehhehe

Sapa-sapa yang berminat nak rasa biskut raya Ida terutamanya tart nenas atau nak jual biskut raya dia yang lain, bleh call  Ida Kajang (017 2322640). 


Hari ni, Ida mai blajar ngan saya 5 kek continental. Dia kata nak tambahkan produk.

``Biskut raya setahun sekali jer kak,...kalau kek ni orang order sepanjang tahun,'' betul tu dik...betul..

Semua kek yang Ida blajar hari ni, selain makan sendiri sket, dia akan potong kecik-kecik dan bagi seramai mungkin customer dia rasa. Bagus betul la strategi budak neh.

Ok, jom tengok kek-kek yang Ida  buat hari ni...




Russian Black n White

Red Velvet

Carrot Walnut with Cream Cheese

Opera

Eclairs

Chocoalte Indulgence

Cream puff

Ida  yang bersemangat waja....


Untuk Ida...insyallah awak boleh pergi lebih jauh. Saya doakan awak suksessssssssss dan MALATOP.....insyallah....