Jul 27, 2009

CARA BUAT COSTING & KEK CHOCOLATE BERSUGAR IMAGE

Kek pertunangan Anis untuk sedara. Anis nak design yang simple n bunga yang sket

Ni kek suprise pelanggan misteri saya untuk bos dia...hehhehe


Kek Birthday Chocolate Indulgence dengan sugar image keempat-empat anak Zurida.



Salam dan Alooo untuk semua....minggu ni buat 3 biji kek jer untuk customer. Satu kek tunang n 2 lagi chocolate indulgence untuk Zurida n pelanggan yang enggan dikenali.....(heheheh). Kek suprise untuk bos.

Ok, minggu ni memandangkan tak kelas, saya buat kelas online untuk u all....

Ramai yang selalu tanya macam mana nak buat costing n letak rega produk makanan yang kita buat untuk jualan. So, di bawah ni saya sertakan guideline ringkas cara-cara buat costing.


Langkah 1


Katakan u all nak buat costing untuk cupcake (vanila). Mola-molaaaaa, senarai semua bahan-bahan yang digunakan untuk buat cupcake tu:


250 gm butter - RM5.50 (anchor butter)
180gm gula kastor - RM0.63 (anggaran sekilo RM3.50)
4 biji telur gred A - RM1.20 (anggaran sebiji RM.30 x 4 biji)
50 ml fresh milk - RM.20
1 sudu teh vanila - RM0.05 sen (ni saya agak-agak jerr...)
280 gm tepung naik sendiri - RM1.036 (anggaran 1 kg tepung RM3.70)

Langkah 2

Pas tu, kenalah tau rega setiap bahan yang kita guna. Caranya mestila kita kena tengok balik resit pembelian.

Ni mesti ramai yang garu kepala sebab tak berapa nak tau macam mana nak kira rega 1 sudu teh vanila atau 50ml fresh milk.....heheeh

Cara dia macam ni....


Katakan rega 1 kotak fresh milk yang kandungan dia 1 liter (1000ml) ialah RM3.90. So, kalau kita nak tau berapa rega 50ml, kita ambik rega RM3.90 tu dan bahagi 1000 (sebab 1 liter bersamaan ngan 1000ml supaya senang kita tau berapa rega 1 mliter n pastu bleh kali terus berapa ml yang kita pakai - kalau nak tau macam mana nak tukar kg ke gm ker, pound ke gram kerr atau sebagainya, p ke website http://www.convert-me.com/).

Errr....ni kena pakai culcalator anak jappp....susah nak kira pakai jari ni....banyak titik perpuluhannya....hehheh)

So, jawapannya ialah RM0.0039 sen untuk 1 ml.

Kalau kita nak tau berapa rega 50 ml, so kali la 50ml tu ngan RM0.0039, maka dapatlah jawapan RM0.195 sen atau kalau nak genapkan jadikan la 20 sen untuk senang crita.

So untuk barang-barang lain pun sama gak la cara nak kira. Tapi saya selalunya yang barang terlau sket macam secubit garam, 1/4 sudu teh baking powder atau 1 sudu teh baking powder tu, saya pakai logik akal agak-agak jer laaa....5 sen, 10 sen....

So, dah dapat semua rega setiap barang tu, kita campur la semua sekali... RM8.62 sen

Tapi ni baru kos keseluruhan bahan. Kita kena tambah sekurang-kurangnya 30 peratus untuk kos elektrik, air, buruh dan lain-lain.

So, 30 peratus daripada RM8.62 sen ialah RM2.60 (ni kira kos-kos lain laaa)

Jadi RM8.62 + RM2.60 = RM11.22

O.k, kita nak tau berapa rega 1 cupcake. Katakanlah untuk satu adunan tu kita dapat 30 biji cupcake yang saiz L so, RM11.22 bahagi 30 biji = RM0.37 sen.

Uppppssss....ni tak habih lagi....0.37 sen tu tak masuk bekas. Kalau pakai yang shouffle, rega untuk satu lebih kurang RM0.15 hingga RM.0.20. Katakanlah RM0.20 satu. So, kena la campur RM0.37 sen + RM0.20 = RM0.57 sen.

Ha...RM0.57 sen ni lah kos sebiji cupcake kita....(ni tanpa krim tau...kosong...)

So, bila dah dapat kos sebenarnya, terserahlah kepada budi bicara masing-masing nak letak untung banyak mana. Seperti yang selalu saya kata kat student-student saya, kalau kita bersifat pemurah dan ada niat nak bersedekah sambil berniaga (hehehhehe....) letaklah RM0.80 jer satu. Kalau nak kaya cepat, RM1.20 satu.....(gelak lagi......hehheheh....)
Tapi serius ni....sebenarnya, banyak faktor yang akan menentukan harga/untung yang kita bleh ambil. Ada yang tak kisah ambil untung sket, tapi banyak order, ada yang kata tak kisah letak rega murah sebab dia homebase, ada yang kata tak kisah sebab customer dia cuma bleh bayar dengan harga tu. Semua terserah pada budi bicara n strategi pemasaran masing-masing....Tapi satu yang saya nak ingatkan, jangan lupa, walupun kita kira-kira kos kita tu rendah, kita juga kena ambil kira masa dan kreativiti/kemahiran yang kita gunakan untuk menghasilkan sesuatu produk. Sebab tu, rega cupcake yang dihias dengan buttercream tinggi sket. Kita kena ambil kira masa dan kreativiti yang kita guna untuk buat cupcake tu. Dan sebab tu jugalah rega kek-kek fondant tinggi. Sebenarnya bukan sangat pada kosnya, tapi ketelitian, kemahiran, artistik n masa yang digunakan untuk buat kek tu menjadikannya yang mahal. So, kalau ada customer yang tak berapa nak menghargai hasil kerja kita, yang selalu complain kata mahal, saya nasihatkan u all semua, buatlah yang sesimple mungkin design. Tapi jangan marah customer tau.....(hehhehhe) Maaafkan la dia orang sebab dia tak berapa reti bab-bab costing, kreativiti n kepayahan membuat hasil seni yang cantik tu...

O.k...paham tak....?Kalau ada yang tak paham, bleh emel saya.....