Apr 28, 2011

Percubaan sulung buat macaron - Laaa,macaron ka...? (nak lawan macaron Laduree..hehehe)

Salam dan alooo untuk semu...Ni pengakuan iklhas saya....lepas saya rasa macaron kat Laduree masa saya cuti hari tu, saya sebenarnya tersangatlah TERGEDIK-GEDIKNYA nak cuba buat. Punya la lama simpan perasaan tergedik-gedik tu...Hari ni baru kesampaian. Tu pun saya butakan mata dan pekakkan telinga dengan semua tempahan-tempahan kek dan cupcakes yang saya kena siapkan hari ni. Nekad saya, apa pun, saya nak try buat gak hari ni. Balik lambat pun lambat lahhhh....

 So, sampai jer kedai hari ni saya terus ambik kertas, rujuk 3 buku mengenai macaron yang saya beli kat Paris n London, satu resepi yang student saya bagi dan resepi lama yang saya blajar dari Chef Gina beberapa tahun lalu (tapi tak penah-penah cuba buat sampai sekarang)

Saya bandingkan teknik semua rujukan tu, pastu buat formula sendiri. Dannnnn....inilah hasilnya percubaan sulung saya...:
Macaron - Laaa, macaron ka...? (ni jenama macaron saya...hehhehehe)

Macaron Laduree....


SUKANYAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA.....!!!!!.sebabnya walaupun ni lah 1st time saya buat saya berjaya:

i. mewujudkan `kaki' pada macaron saya..dan kaki tu macam kaki macaron Laduree - cuba bandingkan...hampir sama kannnn (hehehhe....kes puji diri sendiri) ?

ii. permukaan yang licin dan tak mengerutu. Cuma kena  betulkan teknik paip supaya jambul kecik kat atas tu tiada langsung....
iii. dan yang penting rasa rangup dia dah ala-ala Laduree punya  (hehehhe..masuk lift tekan sendiri tingkat 99 - ahakssss)

Ni bermakna resepi saya ni tak salah dan boleh dipakai. Senang plak tu buat dia...Cuma kena buat lagi dan lagi untuk memperbaiki kelemahan-kelemahan dibawah:

i. terlalu manis - kena kurangkan gula
ii. warna saya terlalu pudar - kena lebihkan warna  supaya nampak menarik macam Laduree punya.
iii. Saya tidak begitu berpuas hati dengan tekstur macaron ni lepas kita gigit kulit atasnya. Agak berrongga. Sepatutnya kena lebih padat dan ada rasa merringues..

Kesimpulannya....bukan susah sangat buat macaron ni. Saya akan cuba beberapa kali lagi termasuk cuba buat macaron menggunakan teknik french merringues (teknik buat merrengues biasa - pukul putih telur sampai kembang, masukkan gula. Pastu masukkan paste badam).

Hari ni saya guna teknik Italian Merringues - air gula panas dimasukkan ke dalam telur putih. Pastu baru masuk paste badam.

Ok, bila saya dapat resepi yang tepat, mudah dan insyalah gerenti jadi...saya akan share ngan u all...(tapi share dalam kelas lerrr...hehhehheh - nak cover balik kos gi cuti...ahaksss...gelak lagi skali)

(P/S: sorry yeaaa sebab saya asyik dok citer pasal macaron jerrrr....tengah syok tengok n buat macaron ni...nanti saya stop yeaaa...kita buat kek n biskut raya plak....tak lama lagi puasa kan...? hehhehe)