Aug 25, 2011

Biskut raya....

Salam dan alooo untuk semua...lamanya tak update blog nih......Tak da apa yang menarik sangat pas selesai kelas DIY saya dua minggu pertama berpuasa tu. Saya biasa saja...meneruskan kerja-kerja harian. Buat hamper sket untuk customer-customer lama (walaupun dah bercita-cita tak nak buat lagi tahun ni...hehhe..tapi customer dah pujuk kena la buat jugak..)

Pas habis kelas DIY dua minggu pertama hari tu, saya start membelek koleksi resepi-resepi biskut raya yang disimpan selama ni. Tak tau nak buat biskut apa sebab banyak sangat resepinya. Ada yang baru n ada yang dah lama sangat.

Tapi selalunya untuk pengetahuan anda semua, semua biskut raya saya akan jadi lain daripada apa yang sepatutnya. Sebabnya saya ni jenih yang beli dulu barang-barang buat biskut yang saya suka, pastu baru pikiaq apa nak buat. Sebab tu lah jadi biskut cara merba. Atau senang critanya - buat biskut berdasarkan bahan apa yang ada disekeliling saya...hehhehe

Saya akan adjust hampir 1/2 daripada resepi asal. Satu kebaikannya buat macam ni ialah - saya akan dapat biskut yang berlainan setiap tahun. Tapi keburukannya pula ialah - thn depan kalau nak buat lagi, jenuh nak ingat balik apa yang saya kurang dan apa yang saya tambah dalam biskut tuh....ehhehehhe....Tapi tak  pa la yang penting saya suka cara nih....hehhehehe

Untuk tahun ni saya buat 7 jenis biskut raya yang saya suka-suka hati taruk nama mengikut saya punya sukak gak....ahakssss. Semua biskut saya buat untuk makan sendiri dan untuk dicenderahatikan pada sedara mara tercinta....

Biskut-biskut tu ialah:

Cereal crunch

Samperit Mak Chaq (resepi daripada buku resepi arwah mak)

Thousand Nuts

Chocolate Crystal

Cornflakes Blossom

Butter Cherry cookies

Royal Pecan - hmmm...kacang pecan ni rega dia dekat RM80 sekilo...saya buat sket jer biskut nih....

Biskut dah siap pack untuk diagih-agihkan pada orang yang dikasihi...hehheheh
Ok...untk semua saya nak ucapkan:

Selamat Hari Raya Aidil Fitri dan Maaf Zahir Batin kalau saya ada buat silap. Terima kasih kerana terus menyokong saya.