May 5, 2010

Chekelat...(chocolate...)

Salam dan alooo untuk semua...Hari ni lari-lari jap ke bakery untuk siapkan chocolate. Arwah tok nek saya, Tengku Mariam,  panggei chekelat. (tok nek - tok perempuan kepada arwah mak saya....errrr....tak sangka saya ni ada keterunan Tengku, walaupn cuma bau-bau buah bachang......hehhhehhee).Lama dah dia meninggal. Masa saya form 5 rasanya. Rasanya masu tu umur dia dah nak masuk 90. Dia dok Kangar. Kampung ni dekat jer ngan Kangar. Dekat ngan Hotel Puter Palace. Nama kampung - Tok Kandang. Lawak betoi nama kampung ni. Kalau balik Perlih rumah wan saya (kebanyakan kami di utara ni panggilan wan tu merujuk kepada tok lelaki. Kat selatan ni wan rujuk kepada tok perempuan), kami satu family mesti p tengok tok nek ni atau panggilan mesra - Nek Tok Ku Meriam. Kalau p sana, saya tak penah miss tolong dia tumbuk siri pinang dalam tempat tumbuk tu (panggil apa aaaaa.....? alaa...yang panjang tu...lupa aaaa...aisey man...). Tapi saya tak makan pun. Suka tumbuk saja.Pastu saya paksa dia makan...hehehhee...best.

Selain tu, favourite Nek Tok Ku Meriam ialah chekelat la..Selalu gak bawak chekelat kat dia. Kalau tak silap masa tu kami selalu bawak chekelat KANDOS...(hehhehe..ingat lagi dak...?), Cadburry n Vanhouten. Dia memang suka n dia akan sembunyi chekelat-chekelat tu. Takut cucu n cicit dia yang lain perabih. Kalau masa tu saya dah tau buat chekelat mesti saya bawak banyak-banyak kat Nek Tok Ku Meriam. Mesti dia lagi suka sebab chekelat yang kita buat sendiri ni memang best. Lemak berkrim n yang penting memang home made n hand made. Tak dak campur bahan-bahan yang diragui. Senang crita halallll.....

Sorry, banyak membebel plak...Hari ni saya buat chocolate untuk beberapa customer. Zura nak satu set dalam kotak besar (35 pcs) - RM55. Rabihah nak yang set 15 biji (RM24). Enam kotak kecik (9 biji/RM15) pula untuk Kak Min. Semua chocolate yang saya buat ni ada filling. Kalau beli set macam ni saya akan campur - almond, hazelnut, chocolate n strawberry.