May 3, 2010

STEP BY STEP STACK CAKE

Salam dan aloo untuk semua... ni saya tunjukkan step by step cara buat stack cake guna teknik steamed buttercream. Pelajaran hari ni sangat sesuai untuk mereka-mereka yang dah blajar steamed buttercream ngan saya sebelum ni....

Mola-mola...buat kek macam biasa la. Terserah la nak pakai kek apa pongg.....Tapi saiz kek kena beza antara satu tingkat dengan tingkat yang lain. Contohnya yang paling bawah saiznya 14 inci, yang kedua, 12'' atau 10'' (bergantung pada hiasan yang kita nak buat), pastu yang paling atas bleh pakai  10'' atau 8''.

Ok, untuk kek paling bawah sekali, board yang kita kena pakai kenalah sekurang-kurangnya 2 inci lebih besar daripada kek. So, katakan kalau kek kita tu besaunya 14 inci, kena lah pakai board 16 inci. Nanti senang nak boh dalam kotak dan nak hias dengan berbagai-bagai hiasan.

Untuk kek kedua plak kena pakai board yang lebih kecik (saya ulang...lebih kechik....hehhehe - takut u all ingat saya silap....) Contohnyanya kalau saiz kek 12, kena board 10 ker, atau 8 pun bleh...
Masa nak boh steam buttercream tu, letak kek ni atas spatula besar supaya nanti kita senang nak angkat n letak atas kek lain..

So, kek yang ketiga (yang paling kecik) pun sama...kena board yang lebih kecik dari saiz kek.

Pastu tu kita cover ngan steamedbuttercream setiap satu, secara berasingan...

Bila dah siap cover setiap satu tu....kalau bleh cepat-cepat sebelum krim membeku, kita kena cucukkan tiang  supaya kek yang kita letak atas dia tenggelam masuk dalam kek lain.

Selalunya saya pakai straw besar (yang kita guna untuk makan cendol tu...). Kalau kek tu berat sangat, saya selalu boh lidi satay dua atau tiga batang untuk menampung berat kek diatasnya. Kalau kek ringan macam kek sponge yang saya guna dalam kelas tu, tak yah la boh lidi. Boh straw saja macam ni...


Potong straw sama paras ngan permukaan kek. Kalau ke dalam sket pun tak pa...Jangan biar tertonjol kat atas kek tu. Takut nanti bila tak kek kedua tak stabil...Bilangan straw yang nak dicucuk tu agak-agak la besar board yang akan diletakkan diatas kek tu. Kiranya nanti board stack yang kedua tu akan berada di atas straw tu....so, kek kedua tak akan tenggelam atas kek yang pertama tu....(errrr....paham tak ni....? ..tak paham, angkat tangan....)


Pastu letak lah kek yang kedua. Macam ni...Kalau kek ringan, u all bleh la angkat ngan tangan macam Lea buat ni. Tapi kalau kek berat, kena angkat ngan spatula besar secara berhati-hati... Jangan bimbang kalau krim kat tepi-tepi tu tak kemas sebab kita akan tutup ngan hiasan boarder yang u all blajar ngan saya...(ingat lagi tak....?hehhehe)


Straw yang satu yang u all nampak tu pun untuk support kek yang diatasnya...Memandangkan kek yang paling atas tu ringan (sebab kek sponge saja), Lea pakai satu jerr...Tapi kalau kek coklat, jangan buat lawak pakai satu yeaa....pakai sekurang-kurangnya 3 batang...
So, ni dah selesai boh tiga stack...So, sekarang masa untuk menghias dan menutup segala kecacatan yang kelihatan....

Terima kasih kepada model saya - Lea (hehehe) sebelum ni tak bleh nak ambik gambar sebab saya sorang-sorang kat kedai. Tak reti saya nak ambik gambar sambil stackkan kek....mau tunggang terbalik kek saya...hehehe...

Ok, ni kek kawen 3 tingkat yang saya buat kat Kak Pah kelmarin. Tq Kak Pah...