Jul 1, 2013

KELAS ROTI, BUN DAN DONUT DI TOKYO

Asskum semuaa...saya mulakan catatan pengalaman saya di Tokyo ngan kelas roti, bun dan donut. Sebabnya bagi saya ni pengalaman paling best sekali. Masa saya belajar roti ngan pakar roti dari Indonesia, Pak Agus tahun lepas, dia ada bagi tau yang tepung roti dari Jepun adalah yang terbaik.

Masa kami belajar tu pun, Pak Agus ada bawak tepung tu. Nama tepung tu kalau tak silap tepung `Kimochi'. Masa kelas Pak Agus tu kami buat roti sama menggunakan 3 tepung yang berbeza - Tepung HP dai Indon, HP dari Malaysia dan HP dari Jepun.

Memang beza sangat tekstur roti menggunakan ketiga-tiga tepung tu. Yang terbaik dan terhalus ialah roti yang dibuat menggunakan tepung dari Jepun. Nombor dua - roti yang guna HP dari Indon dan yang last dan paling sedih roti yang guna tepung HP dari Malaysia laaa...uwaaaaaaa..keciwa..

Sebab tu bila Kak Aida - (Tuan rumah yang kami tumpang sepanjang 10 hari berada di Tokyo) mintak saya buat kelas roti untuk kawan-kawan dia kat sana, saya happy sangat. Rasa macam nak meloncat sampai ke bumbung...hehhehe..

Tapi Kak Aida bagi tau saya, dia tak jumpa tepung yang nama Kimochi tu. Yang ada tepung roti biasa. Yang kat luar kertas ada gambar roti. Sebab dia tulis jepun, so saya kata kat Kak Aida, kira boleh la tuu.. try jer lah...hhehehe..

Kami buat kelas ni pada 22 Jun, Sabtu. Ramai gak join kelas ni. 10 orang semuanya. Saya tengok mixer yang Kak Aida ada chomel loteyyy n mixer yang dia pinjam dari kawan dia pun chomey sama gak - jenis kictchen Aid yang cantik buat hiasan kat dapur.

So saya kata kat Kak Aida, mcam ni kalu, tak bleh buat semua masa kelas esok. Kena prepare awal-awal roti tu. So masa kelas nanti demo sket jer. Malam sebelum kelas tu, apa lagi..pulun lerrr buat roti.

Saya try masukkan 1 kg tepung dalam mixer tu...hahahha...perkiraan saya salah. Sampai panas mixer tu, doh tak elastik. So, apa lagi...keluarkan, uli sampai elastik. 2nd bacth saya try 500gm tepung pun sama....tak elastik. Mixer cepat panas. So untuk malam tu, kami bancuh lebih 3 kg semuanya.

Semua guna teknik sama - half way guna mixer, half way lagi uli guna tangan. Saya doa banyak-banyak supaya roti saya naik gebu. Risau gak sebab masa kami buat tu dah malam. Dah kat pukul 11 malam. Suhu plak dah start sejuk. Dalam 22 darjah mcm tu. Lagi la kecut peruttt....

Tapi alhamdulillahhh...semua roti naik menggebu. Dan masa proof pun tak lama. Saya guna teknik proof dalam oven. Sekali proof jer. Maksudnya - pas doh elastik, bulat-bulatkan ikut berat. Pastu terus bentuk/boh inti. Pastu terus proof. Bila roti dah naik, terus bakar.

Saya sangat percaya tepung memainkan peranan penting. Hasil roti sangat gebu dan lembut. Bestnya kalut senang dapat tepung ni ka Malaysia. Tapi rega dia mahal la. Kalau convert duit kita, 1 kg dalam RM10....heehhhe...


















 

Pada semua student yang join kelas saya kat Tokyo ni...tqvm.. Kena buat selalu. Rugi tak buat sebab kat Jepun jer bleh dapat tepung yang best macam tu...main campak-campak pun jadi....hehhehahha...