Jul 23, 2013

Maaappn dan ampunnn...lamanya tak update blogggg....

Asskum semuaaa....Wpun dah terlambat, saya nak ucapkan gak Selamat Berpuasa untuk semua...ampunnnn...lama sangat tak update blog. Saya banyak update class saya kat Facebook. Bulan puasa ni penyakit M agak serius..hehheeh. Saya terus ambik gambar guna phone dan terus masuk FB.

Bulan-bulan puasa ni, pas Terawih, mengantuk lain macam jerrr.... So selalunya pas terawih, makan, pastu dah lali. Tahun ni saya try amalkan masa berbuka, just berbuka ngan air, buah n kuih. Pastu pas terawih baru makan nasi. So far ok jerrr....

Ok. sepanjang bulan puasa ni, Alhamdulillah kelas DIY saya penuh sampai last minggu ke tiga bulan puasa. Tiap-tiap hari ada student. Tapi saya had kan maksimum empat subjek saja satu hari. Takut habis lewat. Sian kat student nak balik siap berbuka dan sian kat saya tak sempat beli lauk..hahahha

Hari pertama bula puasa (10 Julai) saya berDIY ngan Suzana dari Melaka. Mencabar betul kelas pertama berpuasa sebab dia belajar semua dessert yang mengiurkan. Panas plak tu ...hehhehe

Suzana belajar Tripple Chocolate (orange flavour), Carrot Walnut dan Tiramisu





DIY 11 dan 12 saya tak henggattt...sorrryyy sebab nama dah terdelete dalam jadual...ampunnn..(ni lah akibat suka bertanggungh kerjaaaaaaaaaaaaaaa....saya sangat menyesal dengan perbuatan mungkkarrr saya...)

13 Julai, saya buat kelas DIY Group untuk kek Double Chocolate Indulgence. Kelas mcam ni selalunya saya offer bulan puasa. Maksimum satu kelas 6 orang. Setiap sorang student akan buat kek masing-masing. Saya yang akan tentukan kek apa yang nak belajar. 

Alhamdulillah mendapat sambutan diluar jangkaan. Saya terpaksa bukak kelas ni sebanyak 3 kali. 13 Julai, 21 Julai dan 28 Julai. Semua kelas full house. Insyallah kalau ada sambutan, saya akan lanjutkan konsep ni pada hari-hari biasa. Insyallahhh..Nanti saya inform yea...

Untuk 1st batch, patutnya 5 orang..tapi sorang tak dapat datang sebab emergency. 
 







Sepanjang minggu lepas, cuma ada satu date saja - 17 Julai yang tak dak class. Ada student cancel last minute sebab ada emergency. Hari lain Full.

16 Julai saya berDIY ngan Wana dari KL - dia belajar Royal Caramel dan Pavlova







Jumaat 19 Julai turn Syidah plak. Syidah dari Batu Pahat ambik package premium pastry











Hari Sabtu 20 Julai saya buat kelas demo Package Kek Marble. Tak ramai yang mai - sibuk buat biskut raya tu..hehehe. 10 orang jer. So kelas berlangsung dengan penuh santai.

Saya demokan 4 jenis kek marble - Zebra Marble, Soft Marble, Seroja dan Labenese Marble

 













RESEPI KEK BUTTER ORANGE TERSEMPOI DIDUNIA:
A:
3 sudu besar butter (bumbun/penuh)
7 sudu besar gula halus

B:
3 biji telur gred A

C:
7 sudu besar (bumbun/penuh) tepung kek/ self raising flour

D:
3 sudu besar susu

E:
Sebiji Parutan kulit orange)
(klu nak buat kek butter kosong, tak yah la boh kulit orange ni)

Cara:
1. Kacau A sampai putih gebu
2. Masukkan telur satu demi satu
3. Selang selikan C dan D
4. Masukkan E
5.  Bakar dalam loyang 6 inch selama 40 - 45 minit suhu 170 darjah celcium.

Ahad kelmarin - 21 Julai - kelas siri kedua DIY Grop Double Chocolate Indulgence. Patutnya 6 orang. Tapi cuma 4 jer yang hadir. Lagi dua ada emergency.








Untuk semua yang join kelas saya sepanjang dua minggu ni...tq tak terhingga atas sokongan anda. Insyallah ada rezeki kita jumpa lagi...