Mar 3, 2011

KELAS DIY 3 HARI NGAN KAK ROSE dari SINGAPORE

Salam dan alooo untuk semua....sepanjang 3 hari lepas, saya bersama Kak Rose dari Singapore. Dah nama pun 3 hari, list yang dia nak blajar pun pelbagai-bagai. Macam-macam ada...Ni senarai yang Kak Rose blajar sepanjang 3 hari tu:



. ITALIAN RAINBOW
. CARROT WALNUT WITH CREAM CHEESE
. STRAWBERRY BAVARIAN MOUSSE
. CHOCOLATE MOUSSE CAKE
. CHOCOLATE INDULGENCE
. CHOCOLATE FUDGE CAKE
. GERMAN BLACK FOREST
. CREAM PUFF N ECLAIRS
. BLACK FOREST CHEESE CAKE
. BAKED OREO CHEESE CAKE
. DOUBLE CHOCOLATE CHEESE CAKE
TIRAMISU
PORTUGESE EGG TART
CHICKEN PIE
4 in 1 SLICE CAKE
CUPCAKE ADVANCE (STEAMED BC)
CHOCOLATE MODELING
Kak Ros stay kat hotel S2. Kat jer ngan kedai saya...(sapa berminat nak stay kat hotel ni, bleh dapatkan info kat web ni www.S2hotel.com). Pagi-pagi on the way ke bakery, saya ambik Kak Rose. Dia kata hotel ni ok. Walapun bajet hotel (rega bilik dalam RM90 semalam), selesa. Bilik besar. Dah tu selamat sebab dekat sangat ngan Jusco.  
Hari pertama Kak Rose start, dia dah buat saya terkejut dan terkulat-kulat...(hehhehe). Bukan pa, masa tu baru nak start buat kek yang pertama - Buat mousse. ``Zalina, nanti semua kek-kek n pastry yang Kak Rose blajar ni, Kak Rose tak bawak balik tau...u sedekahkan jer kat sapa-sapa yang nak...,'' 
``aaaaaa....biaq betoi Kak Rose (terkeluaq bahasa Kedah saya ngan Kak Rose) - Banyak tuuuuuu....,'' Kak Rose gelak. Dia kata, betul dikkk....Akak nak blajar teknik jerrr..nanti balik rumah, Kak Rose try lerrr....
Saya cakap kat Kak Rose, tak palah, saya tolong dia jualkan. Pastu, nanti duitnya, saya bagi la kat Kak Rose. Dia tak nak gak. Dia dah niat nak sedekah....
Ok lah kak, kalau macam tu, saya try la sedekahkan pada yang sudi. Mula-mula saya plan ngan Kak Rose nak bawak semua kek ni ke rumah anak yatim. Pastu pikir-pikir balik, jenuh nak mengangkut. Banyak. Kek saja dah deka 12 bijik...yang lain lagiiii...So, saya cakap kat Kak Rose, kita buat jualan amal lah. Pastu, hasilnya kita serah kan rumah anak yatim.
``Tak kisah lah dik...Kak Rose ikut jerr,'' sempoi betul Kak Rose ni. Kelas ngan Kak Rose ni memang cepat la sebab Kak Rose ni memang dah biasa bake. Sepanjang kelas, Kak Rose yang sweet n lemah lembut ni memanjang jerrr merendah diri. Bila tanya dia akan cakap, ``Akak buat cupcake homebase jerr dik...buat kecik-kecik bila ada order. Tak dak order, duduk diam-diam dalam rumah. Kek kawen pun sket-sket jerrr...,''
Pastu, sebelum balik saya mintak dia tuliskan add blog dia. Choba u all tengok blog ni http://pannacotta.multiply.com (my Little Cuppies)....terlopong saya nengokkan hasil creativity Kak Rose yang dia kata `kechik-kechik tu'...CHANTEKKKKnyaaaaaaaaaaaaa....saya nak gi Singapura blajar ngan Kak Rose laaaaaaaaa...Bleh tak KAK ROSE....blehhhhhhhhhhhh laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.....
Kek kawen yang Kak Rose buat. Bunga ros tu kak Rose yang buat. Kak Rose kata nama dia Cammilas Ros..
Ni plak antara koleksi cupcake Kak Rose...
 Tak palah Kak Rose kan...kita sama-sama blajar yea kak. Actually, Kak Rose bagi tau, dia memang nak pelbagaikan lagi hasil-hasil kek n pastry dia. Tak terhad pada kek-kek deco saja. Ok, jom kita tengok gambar-gambar kek yang Kak Rose buat. Gambar sepanjang aktiviti kelas kurang sket yea sebab banyak kek nak buat...hehehe

Kak Rose tengah buat kek Mousse dalam mika


Chicken Pie Kak Rose yang cantik




Hasil-hasil mousse dalam mika

Portugese egg tart

Kek Slice yang belum dihias

Cupcake ngan steam buttercream

Italian Rainbow

Kak Rose tengah hias strawberry slice cake


Kiwi slice cake

Fresh fruit silce cake

Tiramisu

Chocolate modelling

Chocolate Modeling

German Blackforest


Blackforest cheesecake


Oreo Cheesecake


Double Chocolate Cheesecake
Carrot Walnut with cream cheese topping

Chocolate Indulgence

ala-ala opera slice cake

Chocolate slice cake

Cream puff

Eclairs

Ni lah Kak Rose....tengkiu Kak Rose. Saya doakan bizz Kak Rose bertambah maju, maju dan maju lagi. Semoga tercapai cita-cita nak kembangkan lagi bizz....