Jul 27, 2011

Noor Putrajaya dan Wani Ganu Kite

Salam dan alooo untuk semua....Senin kemarin, Noor yang penah ambik kelas DIY ngan saya datang lagi skali. Kali ni dia nak fokus kat subjek steamed buttercream saja. Ni 1st time Noor hias kek. Sebelum ni Noor buat kek-kek continental jer.

Saya tepuk dahi bila Noor bagi tahu dia kidal. Alamakkk....susah nih. Dah lerr 1st time pegang nozel, kidal plak. Saya ni plak tak brapa reti nak ngajar orang kidal. TAPPIIII....tak tau lerrr sama ada saya yang terror ajar (ahakkkksssssssssss) atau Noor yang memang CHARDAS MINDA ... skali jerr saya ajar dia buat bunga tu, dia tengok, pastu dah bleh terus buat. Cantik plak tu. Seriussss, saya tak tipu.

``Tipulah Noor ni...cakap tak penah buat bunga, tu, boleh...skali ajar jerrr, tipu, tipu, tipu...','' saya cakap ngan dia.
``Ya Allah, kak...demi Allah, demi Allah...ni lah 1st time saya buat kak. Sebelum ni tengok-tengok kat Youtube jerrr,'' Noor cakap.

Tak per lah...saya percaya cakap Noor nih. Ok ni gambar Noor. Dia sorok sket muka sebab takut orang berebut-rebut nak berkenalan ...ahakkksss...gurau Noor. Ok Noor, jumpa lagi bulan depan. Tq yea sebab terus beri sokongan pada saya.

Noor Putrajaya yang malu-malu kuchinnnnggg..

Hasil Noor yang baru 1st time buat bonga dan hias kek. Kira ni lah kek 3 tingkat pertama dalam idup dia..ahaksss

Semalam plak, Wanie dari Terengganu datang berguru ngan saya. Asal usul kelatan, tapi keja di Ganu. Mula-mula Wanie ni hampir-hampir nak cansel class sebab masalah logistik dan pengangkutan. Tapi yang lawak tu kata Wanie...``Mengenangkan creampuff akak tu, saya tutup mata, datang gak,''  - hehehhe...terharu akak dik.

Wanie ambik 3 jenis kek besar  - Chocolate Indulgence, Bluberry Cheesecake dan Italian Rainbow. Yang lain dia ambik 4 jenis slice cake, cream puff n eclairs dan fruit tart.

Sebenarnya Wanie ni dah buat jual pun fruit tart tu. Tapi seperti biasa dia ada masalah pastry yang cepat sangat lemau. So dia nak blajar pastry resepi saya yang dah disahkan oleh student saya sendiri - Wani gak ( yang dari KL tu). Saya suruh dia letak fruit tart tu kat luar jer (bukan dalam chiller). Nak tengok brapa lama tahan. Dia kata sehari. Keesokan tengaharinya baru start lembut sket. Tak perlu sapu chocolate cair sebagai layer. Tapi kalau dalam chiller, 4,5 hari pun still rangup. Cuma untuk fruit tart, buah tu lerr yang tak berapa comei lagi.

Ni gambar sekitar class
Hasil Wanie semalam

Wanie - mek kelantan yang dok di Ganu

Italian Rainbow

Fresh fruit slice cake

Chocolate Indulgence
Blueberry Cheesecake


Creampuff

Eclairs

Fruit tart

Shell tart ni lah yang Wanie nak blajar....tak mudah lemau dan bleh simpan lama  - still rangup dan tak hapak