Nov 15, 2012

Panna Cotta & Petits Fours siapppppppppp

Asskm dan alooo untuk semuaa... Dalam sehari dua ni, saya sempat bereksperimen dengan dua subjek baru yang akan saya masukkan dalam modul baru kelas saya yang akan diperkenalkan tak lama lagi.

SATU - Panna Cotta - ni adalah sejenis dessert popular dari Italy. Sebenarnya banyak resepi panna cotta kat internet...(errrr jangan plak buat cerita saya kata ni resepi ciptaan sayaaa yeaaa...hehehhe) Ni saya olah supaya lebih senang. Yang saya buat hari tu ada 3 perasa - Passion Fruit Panna Cotta, Strawbwery Panna Cotta dan Yam Panna Cotta. Yang paling nanges sedappp...(ikut tekak saya lerrrr)- Passion Fruit Panna Cotta....tak cukup satu....kena makan dua tiga...hehhee

Passion Fruit Panna Cotta....arrrggghhh nangesss sedappp

Yam Panna Cotta

Strawberry Panna Cotta
Saya akan try beberapa flavour lain. Antaranya yang sedang berada dalam list teratas dalam kepala otak saya neh ialah Green Tea, Dark Chocolate, Sweet Corn n Sengkuang Cina....tunggu nooooo...

DUA - Malaysian Style Petits Fours 
Okk...Petits Fours ni  adalah satu term yang digunakan untuk hampir semua jenis kek atau pastry yang kechik kechik....kira bleh makan ngan sekali atau dua kali ngap saja...hehhe....

Ni salah satu French Pastry. Petit dalam French - kechikkk...(little) n fours tu bukan empat tau..tapi OVEN... - so terjemahan directnya ialah OVEN KECIL


Petits Four ni tak tak semestinya kek. ada dalam bentuk choux pastry - mcam cream puff n eclairs tu...ada dalam bentuk cookies. 


Secara keseluruhannya, Petits Fours ni terbahagi pada dua:


i. Petits Fours Secs (secs tu maksudnya dry - kering) - contoh cookies, baked merringues, macaroons dan hasil-hasil puff pastry yang kechik-kechik.

ii. Petits Fours glaces (glaces ni merujuk pada iced - berkrim laaa) - contoh eclairs, cream puff yang chomel-chomel, tart dan kek. Senang crita, semua yang berkrim tapi saiz-saiz yang chomel-chomel yang boleh sekali atau dua kali ngap bleh dipanggil pettits fours.

Kalau ikut mat saleh (ni French pastries)... kek-kek kechik ni selalu guna pour fondant untuk hias. Tapi saya telah MeMalaysiankan Petits Fours Glacec ni guna steamed buttercream. Saya dah dapat teknik yang terbaik untuk menghasilkan kek chomel yang kechik-kechik ni - termasuklah cara nak potong kek supaya kemas dan juga yang penting cara nak mengicingkan kek ni. Penting juga saya dah olah resepi Yellow Butter Cake yang moist untuk Petits Fours ni.

Memandangkan ramai antara student saya yang dah belajar buat puff n choux pastry,  dengan pengenalan pettis four glaces ni akan lengkaplah koleksi Petits Fours anda semua...So, apa lagi, boleh laaa offer set untuk dessert table. Kan sekarang dah jadi trend kat mana-mana kenduri untuk buat dessert table. Kalau open house raya pun sekarang ni mesti ada dessert table. Sure meriah dessert table anda pas ni. Tapi harap bersabarrrrr...saya tengah dalam proses mencuba dan mengolah beberapa resepi lain  untuk dimasukkan dalam modul dessert for Dessert Table neh. Sementara tu, kita tengok dulu Petits Fours Malaysia Stlye yang saya dah cuba ni...



Pettis Fours Glace -Yellow ButterCake ngan buttercream

Cupcake belah kiri tu Zainah buat dalam kelas cc deco dia...pas ni saya tak buat lagi cc deco...dah malasss. Pas ni saya ajar Petits Fours deco plakkk

Okehhh..ni saya membayangkan dessert table kita dipenuhi ngan dessert yang berwarna-warni neh...hehhe..cantikkannn? Atas belah kanan tu talam-talam chomel masa kelas Linda hari tu. Bawah kanan tu kek-kek marble yang colourfu.


Untuk semua, insyallah kelas untuk Package Dessert untuk Dessert Table ni akan saya buat tak lama lagi. Kalau sempat saya bereksperimen, saya buat bulan Disember. Kalau tak, saya buat Januari tahun depan...insyallahhhhh....So, tunggguuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu....