May 6, 2009

Cookies untuk cafe

Oatmeal Raisins Cookies

Chocolatechip cookies (tapi yang saya buat tak la sebesar tapak tangan. Besar tapak tangan baby jer..

Yang ni biscotti
Hari ni buat sample 3 cookies untuk cafe kawan kepada kawan saya....(brapa banyak kawan daaaa....).

Tq kat Faridah dari Planetcakes sebab rekomenkan saya kat kawan dia yang ada cafe di Bangi. Best faridah ni - peramah n tak kedekut ilmu....dia sharekan ilmu buat italian buttercream dengan saya hari tu. Memang best gila italian buttercream ni. Macam aiskrim - cair dalam mulut. Walaupun kos tinggi sket sebab pakai pure butter, tapi puas hati. Kalau sebelum ni saya akan buang krim kalau makan kek berkrim, tapi dengan Italian Buttercream ni, krim ni saya sapu habis.... Husband saya pula, makan krim tu jer (sebab dia tak makan kek coklat). Sapa nak blajar cara buat Italian Buttercream ni, boleh contact saya. Tak nyesal punya belajar. Memang sedap buat buttercream cara orang Itali ni...heheheh

Ok, balik pada biskut untuk cafe kawan Faridah ni...biskut yang dia nak bukan biskut biasa yang kita selalu makan masa raya tu. Ni kiranya biskut untuk cafe macam kat Starbuck tu. So, saya proposekan Almond Biscotti, Chocolate Chip dan Oatmeal Raisin. Jangan tekejut la ya sebab biskut-biskut ni semuanya saiz XL (mengambil contoh biskut-biskut yang ada kat Starbuck. Chocolatechip kat Starbuck ni besar tapak tangan. Rega RM4 sekeping).

Satu lagi biskut yang orang putih selalu celup ngan kopi panas - biscotti namanya. Kalau kita buat jual masa raya alamat tak laku la....apa taknya, biskutnya memang keras. Tapi memang tu la sifat semulajadi biscotti ni. Memang dibuat untuk dicelup ngan kopi panas dan pait. Memang best, tambah-tambah kalau ujan....fuhhhh....kaw gilerrr.....

Biscotti ni adalah singkatan untuk biskut dan roti....eheheh, lawak jer...(tapi sebenarnya cara buat dia memang macam tu. Mula-mula bancuh jadi satu doh. Bentukkan macam doh roti peranchis tu, pastu bakar...lepas bakar potong nipis-nipis, pastu bakar lagi sampai keras....)

Ok, ok, ni serius - biscotti ni adalah makanan itali. Makna biscotti tu `twice baked' - bakar dua kali. Selain badam, pistachio, cashewnut, hazelnut dan walnut adalah antara kekacang lain yang selalu digunakan masa buat biscotti ni. Memang biskut ni dibuat untuk makan cara dicelup dalam kopi, koko atau wine. So la ni kebanyakan cafe-cafe yang serve kopi memang ada biscotti ni. Kekadang tu dia orang bagi compliment jer...order kopi, dia orang bagi sekeping dua biscoti-biscotti yang kecik-kecik (bagi besar-besar, bankrupt la tokey....heheheh). Dulu masa saya tour Europe (kat satu cafe di Florence, Italy), sempat la merasa biscoti ni. Memang keras gila...Masa tu tak cerdik lagi...pi terus gigit biscoti tu, nak tecabut rasa gigi. Pastu tu, baru perasan ada mat saleh pompuan kat depan saya tu sedang celup-celup biscotti tu dalam kopi...oooo, macam tu cara makannya....baru reti....orang kampung la katakan, mana tau...slalu dok makan biskut potong jerrr....heheheh).

Ok, biskut-biskut lain yang selalu ada kat cafe-cafe berorentasikan barat ni ialah biskut oatmeal, chocolate chip, buttercookies, gingerbread cookies, macaroons, tuiles n florentines. Tapi biasa la, biskut-biskut mat saleh ni, tak dak seni macam biskut-biskut kita. Kebanyakan besar-besar n main jemput-jemput jer. Tapi rasanya memang rich n sedap.