May 31, 2009

Manis dan Pedaih di ujung Mei...

American Chocolate (depan) dan Chocolate Fudge (belakang)
Chocolate Indulgence/Royal Chocolate

Chicken Chop dengan brown sauce dan coselow

Lamb Shoulder dengan sos black pepper dan mashed potatoe bersama gravy

Meatball spagethi

Salam dan alooo untuk semua...pejam celik, pejam celik dah masuk bulan 6....cepatnya masa berlalu....dah masuk setengah tahun. Rasa-rasa macam baru sangat sambut new year....esok bulan Jun, pastu Julai, pastu posa, pastu raya....tak lama pastu tu cuti sekolah, pastu 2010...arghhhh....makin tua.....

Tak pa, tak pa...jangan panik...idup mesti diteruskan, yea dak...Ok, sempena menyambut habisnya bulan Mei dan masuknya pertengahan tahun....(boleh gituuu...??? ada pulak sambutan pertengahan tahun...hehheeh), saya buat kelas kek chocolate khas untuk pengemar-pengemar kek chocolate - American Chocolate, Royal Chocolate/Chocolate Indulgence dan Chocolate Fudge....Alhamdulillah, kelas kemarin penuh sampai tak cukup kerusi....Terima kasih kat student-student saya yang sudi rekomen kawan-kawan lain joint kelas saya - ani yang perkenalkan saya ngan Ita, Aini n kak Maznah Hangit (mulai hari ni saya akan panggil dia Kak Maznah Hangit sebab dia dah hangitkan chocolate fudge saya..crita selanjutnya baca kat bawah yeaaa..).

Kak Maznah Hangit yang perkenalkan saya dengan ustazah dan sorang lagi kawan dia, Kak Siti yang juga bawak kawan dia, aini yang perkenalkan saya ngan eda dan ramai lagi student-student (maap yeaaa..kalau saya tak sebut nama...nanti saya masukkan photo dalam blog saya yeaaaa...semalam tak sempat nak ambik gambor......hehehhe)

Tak lupa jugak student-student senior yang tak jemu-jemu datang kelas saya - fahrun, jaya, vimala...(errr sapa lagi aaa....lupa aaa, senarai kehadiran tinggal kat kedai).

Walaupun full house semalam kita orang enjoy gila buat 3 jenis kek coklat yang kaw-kaw...! Tapi yang paling best, mesti tak lupa kejadian Kak Maznah Hangit yang telah menghangitkan chocolate fudge saya ketika orang ramai tertunggu-tunggu dengan sabar untuk siapkan kek chocolate fudge (sebab dah pukul 3). Masing-masing telepon berdering...anak n suami dok tanya bila nak balik. Dan diketika saat dan masa inilah Kak Maznah Hangit buat hal. Saya mintak tolong dia kacaukan chocolate fudge atas api sambil saya menghias kek chocolate yang lain. Kak Maznah yang memang terkenal dengan peramahnya, sambil mengacau, sibuk berbual ngan Vimala yang kebetulan dok dekat dapur tu...apa lagi....hangus la fudge tu. Terpaksa la buat balik....sabor jer laaaa.....Ikut hati memang nak denda Kak Maznah ni, tapi memandangkan dia ni ada kaitan ngan kerabat diraja Seri Menanti, saya kensel jer lah niat tu...takut kena murka....hehehheh...

O.k di akhir kelas, selain dapat bawak balik ketiga-tiga jenis kek chocolate tu, semua student jugak dapat merasa. Masing-masing dah confuse kek mana yang sedap...sebab semua sedap-sedap belaka...tak rugi belajar hari ni dia orang kata.

Macam mana pun, terserah pada student nak guna resepi mana. Ikut selera masing-masing. Tapi, resepi kek chocolate yang saya ajar semalam adalah koleksi tiga jenis kek chocolate terbaik saya. Ikut la mana yang nak guna...ikut bajet dan costing masing-masing. Ada yang mahal dan ada yang murah. Ada yang senang dan ada yang cerewet nak buat.
O.k, hari ni (ahad) pula, saya buat kelas western. Ramai gak yang joint. Hari ni saya ajarkan tiga jenis masakan western popular - Chicken chop dengan brown sauce, coselow, lamb shoulder dengan black pepper sauce, mashed potatoe dan gravy serta meatball speghethi.