Jun 29, 2009

KELAS KEK RAYA POPULAR

Kek prune yang dah dihias dengan prune buttercream
Kek prune yang baru lepas bakar. Yang ni versi yang belum sapu cream lagi

Memandangkan dalam kelas hari ni pakat-pakat buat carrot gula, so, apa lagi...semua slice bleh hias dengan carrot gula. Ada yang nak 2 carrot....heheheh


Ni kek carrot yang belum dipotong...baru hias dengan cream cheese frosting


Salam dan alooo untuk semua...sorry sebab lama gak tak update blog. Sibuk sket....(buat-buat sibuk sebenarnya.....hehehhehe). Takkkkkk, sebenarnya sepanjang minggu lepas dok sibuk ke hulu ke hilir siapkan barang-barang sampel untuk projek tahunan - buat hamper untuk raya. Customer dah start nak tengok sampel.

O.k minggu ni, saya cuma sempat buat satu kelas saja pada hari Sabtu lepas. Saya ajar dua jenis kek popular yang boleh dibuat masa raya. Kalau selalu dok buat kek yang sama - kek belang-belang, kek orange, kek chocolate atau kek butter, apa kata kali ni cuba lain sket...bagi gempaq sket. Buat kek carrot cheese dengan creamcheese frosting dan kek prune.

Selain untuk raya, dua-dua kek ni pun bleh jual sebab kek ni selalu diminta pelanggan. Saya bagi resepi yang senang dan tak guna kos yang tinggi, terutamanya kek carrot cheese. Kek carrot cheese ni memang terkenal dengan rega yang agak mahal sebab kos membuatnya pun tinggi. Tapi resepi saya kali ni, saya bagi yang kurang kos tapi rasa dia best gak macam yang kos tinggi tu.

Dalam kelas Sabtu lepas, saya juga ajar cara senang nak buat carrot untuk hiasan atas kek tu. Selalu orang guna marzipan. Tapi nak guna marzipan, mahal la pulak, kannn? So, saya guna butter dan gula aising saja. Memang senang, menjadi dan murah kos dia..Dalam kelas Sabtu lepas, sempat la pelajar-pelajar mengentel adunan untuk membentuk carrot.

Untuk kek prune plak, saya siapkan juga dengan resepi prune butter cream. Kek Prune ni bila dah sapu dengan krim prune akan jadi bertambah moist dan lagi sedap.