Jun 14, 2009

KELAS TARTLET

Tiga jenis tart hasil air tangan student. Dalam kelas hari ni, setiap student boleh bawak balik semua tart yang dia orang buat.....kenyang, kenyang...heheheh

Hasnah tengah buat final touch kat fruit tart yang dia buat


Tengah pulun siapkan tiga jenis tart...fuhhh...berpeluh gak la nak siapkan tart-tart yang banyak tu...

Ni plak Kak Kamisah....cantik dan kemas tart-tart yang dia buat....


Close-up gambar tart chocolate

Ni blueberry cheesetart dengan pelbagai corak

Ni plak fruit tart yang kaya dengan buah....sedapppnyerrr.....


Salam dan aloooo untuk semua. Minggu ni saya buat kelas praktikal/hands on buat tartlets. Saya ajar dari basic cara buat pastri tart yang rangup, rapuh dan tahan lama. Setiap student kena bancuh dan buat sendiri pastry tart masing-masing. Saya tunjukkan cara buat filling dan cara hias. Untuk filling castard fruit tart, saya tunjukkan dua kaedah, satu cara tradisional dan satu cara shortcut guna instant custard dan whipping cream. Seperti biasa, memandangkan semua student saya ni rajin-rajin belaka dia pilih cara shortcut laa..hehehe.


Lepas demo tu, semua student kena buat sendiri hiasan masing-masing...So, lihatlah hasil yang dia orang dah buat..Membanggakan. Semua happy sebab masing-masing boleh bawak balik sekurang-kurangnya 30 biji tartlet. Punya la syok sampai ada yang lupa, terus pakai apron masuk kereta...Nasib baik tak lupa ambik tart...kalau tak, saya jual la semua tart tu...heheheh