Oct 7, 2011

DIY ngan Kak Shima kali ke 3 dan crita den masuk sok kaba Utusan Mesia..

Asskm dan aloo untuk semua....Kak Shima pemegang kad keahlian tetap (ahaksss) datang lagi. Ni 3rd time Kak Shima datang. Hampir semua kek continental saya Kak Shima dah khatam. Kali ni, Kak Shima nak blajar roti plak.

Dia dah penah belajar kat tempat lain sebelum ni. Saja nak pelbagaikan ilmu dan teknik buat roti. Kak Shima blajar package weet bun (saya sebut dalam silibus 10 jenis, tapi hari ni buat 14 jenis....bonus untuk Kak Shima), sandwich loaf a.k.a roti benggali dan Pandan Raisin Loaf. Satu lagi kek yang Kak Shima tercicir tak blajar lagi - Tiramisu.

Untuk roti, saya ajar dua teknik - straight dough dan sour dough. Saya suka makan roti yang dibuat guna teknik sour dough sebab bau lebih wangi. Tapi buat dia cerewet sket laaa sebab nak kena peram buat ibu dulu....

Ok, ni gambar aksi Kak Shima dalam kelas tadi....

Tengah memake-upkan sweet bun

Roti benggali dah masak - panas berasap baru kluar oven

Loaf dalam oven

Sweet Bun dalam oven...dak masakkkk

Ruti benggali

Ruti benggali n sweet bun....jenuh lerrr Kak Shima makan semua roti ni.


Kak Shima, dari Terengganu ngan roti dan Tiramisu...


Untuk Kak Shima, saya mintak ampun dan maaf banyak-banyak sebab sepanjang kelas hari ni, saya terpaksa menjawab berpuluh-puluh sms dan call.  Sib baik roti dan kek menjadi. Sebabnya hari ni saya masuk paper Utusan Malaysia. So, ramai lerr yang nak bertanya mengenai kelas dan kek...Glamer jap hari ni...hehheh