Jan 9, 2013

DIY ngan Sharina dan xperiment buat CRONET

Asskm dan alooo untuk semua...sepatutnya kelas DIY hari ni Roziah punya. Tapi lewat malam semalam dia sms saya kata tak boleh datang sebab mak sedara dia sakit tenat. So Sharina yang menyelit berDIY solo la nampaknya hari ni. Tak pa Roziah, nanti SMS saya semula sama ada nak refund atau nak ganti kelas. Kalau nak ganti kelas kena pilih bulan April la jawabnya....

Hari ni Sharina blajar Red Velvet, Italian Rainbow, Pavlova dan Durian Crepe. Jom layan gambar sekitar class....

Italian Rainbow

Pavlova

RV

Durian Crepe

Ok, sambil-sambil Sharina mengerep tadi, saya ambik peluang untuk berxperiment buat satu lagi dessert baru. Ni sejenis Italian Dessert - nama dia CORNET. Juga dikenali sebagai Cream Horns

Cornet ni adalah sejenis pastry shell yang dalam dia akan diisi sama ada dengan custard atau cream sejuk. Custard @ cream tu kena sejuk macam icecream. Baru sedap malatop. 

Pastry shell dia berbentuk cone (sebab tu dia dipanggil `cornets) ni dibuat daripada puff pastry. 

Sebenarnya ada perdebatan tentang asal usul Cornet ni. Ada yang kata dari Italy, ada yang kata dari French dan ada juga yang kata dari Mesir...Ntah laaaa mana satu yang betoi. Biaq kat depa laaa kannn...? hehhee

Tapi masa saya gi Italy tahun lepas, bakery-bakery yang saya singgah memang hampir semua juai benda ni. Masa tu tak tau lagi apa dia. Memang nampak menyelerakan. Tapi tak try pun.

Yang jadi idea saya nak cuba tu bila ada student request. Dia orang dok tanya pasai dessert ni yang selalu dia orang nampak kat rancangan Cake Boss. Kat sana dia orang panggil cannoncini atau cannolli.

Tapi...yang cannolli ni memang asal usul dari Itali la. Dari Pulau Sicily. Berbeza dari Cornet/cream horns - yang Cannoli ni tak dibakar. Shell Cannoli ni digoreng. Shell buat guna adunan tepung,gula,telur, serbuk kulit kayu manis n red wine.Filling dia plak pakai ricota cheese.


Ni rupa Cannoli

So, kebetulan minggu lepas saya ke KLCC. Nak cari Castella Cake kat Isetan (Japanese Sponge Cake/Honey Cake). Nak rasa sebab orang kata kek ni memang sedap..tapi cerewet dan susah buat). Masa nak beli kek tu, terjeling laa rupa yang seakan-akan ngan apa yang ada kat rancangan Cake Boss tu. Tapi rupa dia tak berbentuk cone. Bentuk dia macam selinder. Ni PapaBeard punya keluaran.

Saya pun apa lagi, cuba....fuhhh..memang sedap. Kulit yang rangup, kena plak ngan custard yang sejuk nyaman. RM5 satu...kechik jerrr..Mula-mula beli satu, pastu tambah lagi satu...nak rasa betul-betul.

So, dapat idea dari situ, saya try buat. Alhamdulillah.....menghampiri rasa. Yang penting pastry tu. Filling tu, saya guna Italian Pastry Cream, tapi saya campur cream cheese dan Fresh Cream...fuhhh...lagi sodap..So..ni lah hasilnya....

Ni yang PapaBeard punya  - cream custard


Ni plak yang saya buat...Italian Pastry Cream + Cream Cheese + Fresh Cream
Saya rasa saya nak nipiskan lagi pastry dia untuk lebih ummmppphhhh. Dan nak cuba custard jer macam yang PapaBeard punya...
Ok, In syaa Allah nanti bila dah dapat resepi yang terbaik, saya buat class pada yang berminat. Tunggguuuu naaaa...