Nov 21, 2009

KENAPA....tak pecaya...?

Salam dan aloo untuk semua....Setiap kali saya habis kelas kek kahwin guna teknik steamed buttercream, mesti akan ada student yang duduk menung tengok kek yang dia orang buat n kata ``macam tak percaya...''

Hari ni, Suriani yang cakap dialog tu. Suriani ni memang tak dak basic langsung dalam bab menghias kek. Hari ni lah dia start kenal apa itu buttercream, nozel, piping beg, cone holder n  baru beli turn table (siap ada kotak lagi tau...heheheh).

Dah tu, Suriani ni kidal plak. So, susah sket nak ngajar dia terutamanya masa nak buat bunga ros. Tapi satu yang saya respect Suriani ni, dia kuat semangat. Tak putus asa. Walaupun pada peringkat awal, ada unsur-unsur tension, tapi bila dah betul-betul paham teknik, Suriani nampak macam syok plak buat bunga. Untuk kek tiga tingkat hari ini, saya minta student buat 20 kuntum bunga ros. Hasil usaha bertungkus lumus, maka berjaya juga Suriani siapkan kek tiga tingkat dia.

Suriani kata dia tak sabar nak tunjukkan kat suami. Ok, ni lah hasil kerja Suriani:



Ni Suriani tengah letakan kek tingkat dia. (sorry yea, gambar terketar-ketar sket...terketar bangga sebab tengok hasil usaha Suriani....hehehhe)

Selain Suriani, Rohaya pun sama gak, tak dak basic buat buga ros ni. Tapi kata Rohaya, buat kek-kek biasa tu ada lah. Kalau kena letak bunga, dia beli jer. Tapi hasil kelas hari ni, Rohaya bleh buat bunga-bunga ros tu. Cantik plak tu.


Ni hasil kerja Rohaya (gambar Rohaya ada kat bawah...)

 Dua lagi pelajar dalam kelas hari ni ialah student senior saya Jaya (dia start ikut kelas saya sejak mula-mula saya ngajar dulu) dan Kak Aini. Kak Ani ni penah joint kelas buttercream saya minggu lepas.


Ni Kak Ani tengah pulun menghias. Dia nak bawak p KL esok untuk anak-anak sedara dia.



Ni Jaya. Jaya nak bawak kek ni p rumah bapak dia di Port Dickson





Yang tudung kuning tu Rohaya

Kek-kek yang dihasilkan student