Jun 30, 2011

DIY ngan Suhana sambil dibantu oleh maid saya dari Taiwan....

Salam dan alooo untuk semua....kemarin n hari ni, Suhana dari Melaka datang belajar macam-macam jenis kek ngan saya. Masa dia mula-mula book class ni ngan saya kira-kira 2 bulan lepas...(eh, 2 ker 3 aaaa? heheheh - sorry yea dik sebab kena tunggu lama...) saya cakap ngan dia kena start awal - kul 9. Kalau tak takut tak sempat habis. Sebab hari pertama kelmarin Suhana buat 7 kek - Chocolate Indulgence, Carrot Walnut with cream cheese, Opera, Snowy Peach, Chocolate Moist ngan buttercream, Red Velvet n German Black Forest. Saya kata, kalau start lambat, alamatnya habis pas isyak lerrr....

Tapi kemarin, bila Suhana sms saya tanya sama ada nak start kul 9 atau 9.30, saya dengan tenang dan penuh yakin bagi tau dia - ``kita start kul 11 pagi,''.  Sebabnyaaaaaa....saya dah ada maid baru didatangkan khas dari Taiwan yang akan membantu mempercepatkan keja....

Dan ternyata maid baru saya ni sangat la cekap. Kami start kul 11 pagi. Break dalam 45 minit untuk lunch. Tapi kesemua 7 biji kek berjaya disiapkan kul 8 malam...fuhhh....terror kan Suhana nih...

Selain Suhana yang cekap, maid saya dari Taiwan lah yang banyak membantu mempercepatkan keja-keja kami...

Ni lah rupa maid saya dari Taiwan tuhh.....(ahakssss...)


Saya buat geram, beli lagi 2 mixer. So, total ada 3 mixer. Next week kalau ada masa insyallah saya akan gi ambik satu lagi mixer lama saya  -Kenwood yang dah dekat 2 tahun kasi orang repair...(hmmmm...dah 2 tahun baru siap...sabor jer lah). So kalau ambik mixer tu, saya akan ada 4 mixerrrr...hahahahahah..!!!!!( gelak pelakon yang sedang melakonkan aksi jahat dan sombong....ahaksss).

So, dalam kelas Suhana kemarin dan hari ni, saya jalan serentak ketiga-tiga mixer ni. Saya bagi penerangan kat Suhana, pas tu terus mix ketiga-tiga kek. Wpun kami start agak lewat (kul 11), tapi kami selesai bake kesemua 7 kek dalam pukul 2.30.

Tapi secara keseluruhannya, walaupun mixer saya bertambah, sebenaqnya cepat atau lambat keja bergantung pada student gak. Suhana ni cekap n serius gila masa belajar. Dia tak lambat loading - errr...dalam erti kata lain, dia cepat paham. Daripada emel n sms kat saya sebelum ni, saya ingatkan Suhana ni jenih kepala gila-gila. Saya dok bayangkan sure riuh rendah punya kelas nih..

Tapi, dia punya lah serius n tekun belajar - buat nota, buat praktikal. Cakap benda-benda perlu jerr...Cuma masa makan n  pas kek semua siap baru perangai gila-gila dia muncul. Fuhhhh...buat suspend jer Suhana ni...takut gak...mana tau kot orang lain salah masuk kelas kerrr...ahakssss...

Hari kedua Suhana blajar 3 jenis mika mousse dan 4 jenis kek slice. Satu lagi tambahan ialah kek butter marble resepi tujuh keturunan...

Ok, jom tengok gambar-gambar kek yang Suhana buat
Suhana bersama produk yang dihasilkan selama 2 hari.

Hamparan kek-kek dan desert yang Suhana buat. Suhana kata pas ni dia nak buat birthday party dia skali lagi....

Kek Chocolate Moist ngan Buttercream

Carrot walnut with cream cheese

Red Velvet

Russian Black n White

Snowy Peach Custard cream cake

Chocolate Indulgence

Opera

Fresh fruit slice cake

Chocolate Slice

Ala-ala opera slice cake

Koleksi Mika Mousse - strawberry, blueberry n chocolate

Kek marble resepi tujuh keturunan....

Kek tunang anak  Kak Asmah. Chocolate Moist ngan steamed bc. Ni kira kek express gila. Buat pas kelas ngan Suhana. Kena siapkan dalam masa 1/2 jam. Sebab ada hal nak kena balik cepat. Alhamdulillah, jadi gak....