Oct 29, 2009

COKLAT UNTUK BUDAK CONVENT

Salam dan aloo untuk semua....

Semalam mini reunion saya dengan budak-budak Father Barre;s Convent Sungai Petani (1987). Tak ramai pun. Tujuh orang saja. Saya, Soh Fong, Annie, Azlinda, Neng, Liza. Kami saja nak makan-makan dengan sorang lagi geng kami - Emmaline. Dia ni pramugari kat Singapore Airline. Dah lama keja sana. Rasanya lepas SPM lagi - lebih 20 tahun. Dia ada kursus kat KL. So, kami ambik kesempatan jumpa Emma ni. Kami panggil dia Aci Kebaya. Pinggang 3 inci (hehehe). Tapi yang peliknya dia kaki makan. Tak tau ke mana makanan yang dia makan tu p. Semalam kat restoran nasik daun pisang di Nirvana, Bangsar, dia tambah nasik 2 kali. Pastu sambung makan coklat yang saya bawak untuk geng-geng Convent saya. Saya buat tema retro. Filling semua badam.



Tapi bagi saya semalam bukan sangat kepada acara makan tu, tapi lebih kepada kami lepak dan borak-borak cerita-cerita lama dan baru. Sebelum ni kami jumpa dalam group yang besar. Tak sempat borak macam semalam. Kadang-kadang terpikir gak, boleh ka budak-budak sekolah zaman-zaman sekarang ni pada masa-masa depan buat mcam kami buat. Saya bangga ngan Emma, Soh Fong n Lisa yang masih tak boleh buang loghat Kedah yang pekat tu. Emma terutamanya yang dah lebih 20 tahun dok Singapore, bekerja dan kahwin ngan orang sana. Tapi bila kami semua jumpa semula (tq kat Facebook...), kami mesra macam zaman sekolah dulu. N yang penting dia tak boleh buang loghat Kedah dia. Lawak betoi. Ada sorang lagi senior kami Christina Ho nama dia. Yang ni lagi loklaq bahasa Kedah dia. Dia duduk di Singapore gak, tapi semalam dia tak dapat joint. Ada hal.

Lebih touching lagi (tak tau mungkin saya sorang yang rasa), masa jumpa semalam, Azlinda bawak novel lusuh  Seorang Tua Di Kaki Gunung'. (ni novel wajib untuk subjek sastera masa Form 5 dulu). Saya tanya untuk apa. Dia kata Soh Fong n Emma nak baca. Bila kami start discuss pasai novel tu, Soh Fong dengan bahasa Kedah pekatnya kata: `` wei, hampa jangan la crita, aku nak baca balik...aku memang lama cari buku ni....''

Saya rasa budak-budak la susah nak jadi macam kami dulu. Berkawan tanpa kira bangsa dan agama. Kami boleh kongsi makan sama. Gadoh tetap gadoh, tapi pastu baik balik macam biasa. Tak tau la kat mana yang silapnya...sedih gak sebenarnya bila fikirkan benda-benda ni...

Sorry la terkeluar sedikit daripada landasan blog masakan. Tapi tu lah...sayang, ciri-ciri masyarakat majmuk kita dah semakin terhakis. Nampak cantik atas kertas saja.....Harap geng-geng huru hara kami ni akan terus kekal sampai bila-bila. Tq kat Annie (tukang karut..!Tak dak dia tak meriah) n Neng yang kalau ada majlis perjumpaan dia la yang akan jadi orang penting- kira macam ketua penanggah.