Jan 23, 2011

DIY cupcake ngan Ina n Kelas 3 tartlet paling laku untuk jualan

Salam dan alooo untuk semua...Baru selesai kelas 3 jenis tartlet yang paling senang nak buat n paling mendapat sambutan sekarang ni - Chocolate, blueberry cheese dan fruit tartlet. 13 orang joint kelas kali ni - Suzana, Effi, Kak Yati Senin, Kak Yati Hahya, Noor Aslinda, Rosnah, Ruzana, Intan, Nor Adlina, Halimatus Saadiah, Maizatul, Kak Kamariah dan Kak Ani.

Saya ajar buat pastry tart yang rangup n tak mudah lemau walaupun pas 3 hari boh filling. Dua jenis pastry - yang biasa n chocolate. Cara buat pastry saya memang senang dan sempoi. Tah yah nak simpan dalam peti sejuk dulu. Pas dah jadi doh, terus tekan dalam acuan. Uli pun guna tangan jerrr. Bahan-bahan yang digunakan pun sonang dan tak cerewet. 

Fillling custard untuk fruit tart pun student kata sodap, lemak berkrim. Bukan pakai yang instant. Selain tu, saya gak tunjuk cara buat chocolate dan cheese tart filling yang lomak berkrim n yum-yummmm....

Pastry tart tu student buat sendiri masing-masing punya. Seperti kelas-kelas saya yang sebelum ni, lepaih jer classs masa nak ngisi hasil `tuaian' masing-masing, ramai yang MERUNGUT....merungut sebab bekas yang dibawa KECHIK....hehhehehhee....``Tak sangka plak dapat banyak macam ni,'' ``Segan plak saya nak bawak bekas besar, ingat dapat sket...'''...ni adalah `rungutan-rungutan' biasa kalau masuk kalas hands on saya..hhehehhehe....so, len kali kalau masuk kelas saya terutamanya kelas  hands on, kena bawak bekas besar sket. Tapi tak perrr...tak cukup bekas, saya ada kotak.....bleh beli. NI gambar-gambar sepanjang kelas.



Tengah buat pastry masing-masing dan siap untuk dibakar. Pastry vanila n coklat
Tengah isi filling



Tengah buat fruit tartlet
Fruit tartlet guna chocolate pastry n vanila pastry..

Fruit tartlet, chocolate tartlet dan blueberry cheese tartlet
Tersonyom bangga dengan hasil tuaian yang LUMAYAN...hehehhee (sambil-sambil tu tengah mikir macam mana nak masukkan semua tartlet ni dalam container kecik yang dibawak....tak per, beli kotak dari saya....errrrmmmmm....kencang la biz kotak saya kalau macam ni selalu...ahakssss)


Cuti hari Thaipusam baru-baru ni, Fazlina (Ina) dari Ampangan Somban, ambik DIY class ngan saya. Dia blajar cupcake bake n decorate. Lawak budak ni....selain `menyerah diri' mengaku dia memang zero knowledge dalam bab-bab baking ni, Ina cakap kat saya ``Kak,sebenarnya saya ni berdebar-debar nak datang kelas ni....sepanjang perjalanan ke sini berdebar-debar, rasa macam nak datang interview plak...,''

Tergelak saya. Saya tanya  napa plak berdebar-debar. Takut saya marah kerrr...hehehhehe.
``...takkkk...takut sebab nak kena buat sendiri. Pastu akak akan tengok saya plak..,'' lawak betoi budak ni. Abihhhh....tak kan saya nak biar Ina buat sorang-sorang plak kot.....Tapi overall, Ina ni ok buat keja walaupun ni 1st time baking. Decoration pun dia ok. Senang n cepat dapat. Ina kata, kek paling glamer dia buat ialah kek batik.Senang, tak yah bakar. Tak palah dik, macam mana pun, kira penah la buat `KEK..' kan...?.hehheheh. Ok, kita layan gambar kelas DIY bake n decorate cupcake Ina hari tu...
Tengah decorate cupcake

Ni hasil deco Ina

Ina n semua cupcake yang dia kena wak balik....jenuh lerrr nak makan dik.....macam mana pun, tahniah yearrr sebab berjaya buat semua cupcake dengan cemerlang.

Kelas DIY bake & decorate cupcake ni rega RM250