Feb 11, 2011

DIY ngan Ann - `original recipe dari Terengganu'

Salam dan allooooo untuk semua. Kemarin dan hari ini, saya buat kelas DIY ngan Ann. Lawak Ann ni - dia kata, `` ... saya ni memang original recipe dari Terengganu,'' . Sebabnya dia memang asal dari sana. Kira tak penah keluar merantau ke mana-mana. Kawin pun ngan orang Terengganu yang bekerja di Terengganu. Kira semuanya Terengganu belaka lah. Tapi demi ilmu, Ann sanggup merantau jauh dari Ganu datang ke Somban ni. Alhamdulilah dapat hubby sporting yang sanggup ambik cuti untuk temankan isteri datang belajar kek ngan saya. Ann, hubby n 2 anak dia orang ni bermalam di PD. So, pagi-pagi husband hantar Ann ke bakery saya, pastu patah balik temankan anak-anak mandi manda kat swimming pool di hotel. Petang datang ambik Ann plak. Esok (sabtu baru dia orang balik ke ganu..)

Ann ni kalau u all nak tau, buat keja punya la cepat....tak sempat saya nak clearkan pinggan mangkuk kat sink, dia dah cakap ``...kak, dah siap..,'' (siap timbang ingredients), baru jer on the way ke sink...``ok kak...dah...,'' (hehheeh - gitu lah perumpamaannya betapa cepatnya Ann keja)

Untuk kelas DIY ni, Ann blajar 4 jenis kek - Chocolate Indulgence, Italian Rainbow, Opera dan Red Velvet. Hari kedua plak, Ann ambik DIY kek kawen steam bc. Selain teknik hiasan kek kawen n buat bunga rose,  Ann nak blajar gak macam mana nak buat stack n tiers. So, untuk kek kawen 3 tingkat tu, Ann gabungkan teknik stack dan tiers.

 Pakej DIY yang Ann ambik ni rega RM1,170

Inilah Ann - Original recipe dari Terengganu - tengah pulun praktice buat boarders


Tengah buat bunga

Sbelum start menghias, tulis notes dulu..takut lupa tips-tips yang saya bagi

Dah siap kek Ann  - simple n sweet


Ann ngan semua kek yang dia blajar selama 2 hari - opera, carrot walnut, chocolate indulgence, Italian rainbow dan kek kawen 3 tingkat guna teknik steam buttercream

ni msg Ann kat saya:

salam k.ina,sorry brr anto email ni..huhu..anyway thanks a lot kak atas ilmu yg dicurahkan..mmg byk saya dpt..nk tau x kak,ari ni br abih seme kek2 tu..abg bwk kat tmpat keje sket,bwk pegi umah mertua,semua kata sedap..sekejap je licin,ank2 saya, suka carrot cake tu..semua kek sedap la..memang mabeles..hik!hik!
gambo pun xupload lg lam fb ni....br blh bernapas..hahaha... -



Sama-sama annn.....napas, jangan tak napas yerrr