Feb 21, 2011

Lin - ``terima kasih sebab mengajar saya...''

Salam dan alooo untuk semua....Pas kelas Liza, esoknya Lin. Lin (klynnismail.wordpress.com) ni kira jiran satu kariah ngan saya. Kami dok satu area kat Seremban 2 ni. Kedatangan Lin ke kelas DIY saya hari tu mengajar saya banyak benda (chewwahhhhh....bahasa sastera plak..ahakssss)..Tapi serius ni....sebabnya Lin bawak semua peralatan klasik yang ada pada `orang biasa' yang nak menghasilkan kek dan hasil-hasil bakery macam yang saya buat.

Ya laaa, sebelum ni saya terlepas pandang dengan benda-benda macam ni. Dalam kelas saya menggunakan semua peralatan yang digunakan di bakery-bakery. Dua peralatan penting - mixer dan oven saya memang hanya digunakan di bakery-bakery saya ataupun oleh bakers-bakers yang serius nak buat homebase bakery bizz..So, bagi yang ada peralatan macam saya senang sket nak ikut. Tapi bagi student-student baru yang baru-baru nak berjinak ngan dunia bakery atau bagi yang cuma ada peralatan bakery yang sangat terhad, mencabar gak la nak adjust dengan apa yang saya ajar.

Sebelum kelas baru-baru ni, Lin sms saya tanya bleh tak dia bawak oven ngan mixer sekali ke kelas saya. Terus saya teringat ngan Kamariah, student saya dulu yang bawak benda yang sama. Dalam hati saya kata, mesti baru beli ni.

Jangkaan saya meleset sama sekali...Lin datang ngan oven butterfly hadiah kawen dia lebih 8 tahun lepas (betul ke Lin...? Sorry yea kalau salah) n mixer yang kata Lin, dah dekat 20 tahun. Mak dia punya.
Ni peralatan `canggih' yang Lin bawak hari tu...
Saya kata kat Lin ..``tak pa dik..insyallah boleh....kita akan buat sampai boleh...,'' Lin nak blajar buat Italian Rainbow, Chocolate Banana dan Ala-ala Opera Slice Cake.

Saya cakap kat Lin antara semua kek yang dia nak buat ni, yang paling mencabar ialah nak buat Ala-ala Opera Slice Cake tu. Sebabnya:
i. Kena buat kek sponge yang memerlukan dia pukul adunan sampai gebu, kembang dan putih
ii. Kena bakar kek sponge yang sangat sensitif n mengada-ngada tu
iii. Kena buat buttercream yang memerlukan adunan dipukul kembang dan gebu

So, saya cabar diri saya sendiri untuk membuktikan kat Lin, dia bleh buat kek ni menggunakan semua peralatan yang dia bawak tu...Dan almdulillah, semuanya jadi dengan sempurna sekali. Kami pukul adunan sponge menggunakan mixer antik Lin. Tapi saya nak ingatkan sapa-sapa yang ada mixer ni, jangan guna stand dia. Guna secara manual. Atau dalam erti kata mudah...angkat dari stand buat macam Lin buat ni:
Sebabnya, pas 10 minit kami biarkan mixer ni berputar secara automatik, saya tak nampak unsur-unsur adunan tu akan kembang, putih n gebu. Putaran dia tak secara menyeluruh. So, saya suruh Lin gunakan khudrat dia (heheheh) untuk buat secara manual. Dan hasilnya, adunan tu jadi kembang, putih dan gebu. Nak buat kek sponge ni, adunan telur, tepung n air tu kena betul-betul gebu n kembang. Baru jadi.

Satu cabaran dah selesai dan berjaya. Pastu kami bakar menggunakan oven antik Lin. Suhu bawah sahaja 150 darjah celcius selama 20 mint. Hasilnya alhamdulillah...jadikkkkk. Leggggaaaaaaaa
Kek sponge untuk slice cake opera. Lembut, gebu dan lembab...alhamdulillah oven antik Lin masih boleh diharap...
Pas tu, Lin pukul buttercream pun guna mixer antik dia. Dannnnnn....inilah hasil kek slice Lin menggunakan peralatan yang ada kat rumah dia.....Tahnia Lin. Selama ni Lin kata setiap kali ada resepi yang memerlukan dia pukul telur sampai kembang kerr atau teknik-teknik macam nak buat sponge tu, dia mesti tak brani buat..So, Lin, pas ni jangan risau, memang terbukti bleh buat....
Tengah pulun hias kek ngan chocolate yang saya ajar Lin buat hari tu

Ni lah hasilnyaaaaaa....semua menggunakan mixer n oven yang Lin bawak...Tahniah..So, untuk semua yang kat rumah sana, jangan buang oven n mixer lama anda...Memang boleh pakai...tapi ngan syarat kena betul cara n resepi. Kalau nak tau cara , teknik n resepi betul, bleh la datang belajar ngan SAYA....(hehehhe...promo jap yeaaa...)
Ok, untuk kek-kek lain, saya guna oven n peralatan saya. Saya kata kat Lin, kalau kek sponge tu lepas n berjaya kita buat ngan sempurna, maka kek-kek lain kacang jerrr...Serius ni...nak bakar n buat kek lain senang. Tapi nak buat kek sponge walaupun nampak senang dan selalu orang refer kepada `kek sponge bodo...' tapi sebenarnya tu benda yang paling tension nak buat. Ramai antara kita yang terror buat kek pelbagai, ngan hiasan cantik-cantik tapi fail bila buat kek sponge..betoi aaakkk...? Tak naik laa, tenggelam kat tengah lerrrr...lepas bakar kecut laaaa..berderai lerrrr...kannnn? Saya dulu masa mula-mula start (dah mula, start plakkk...kannn...hehhe) biz ni pun sama. Dah berkali-kali cuba baru jadi.

Untuk kek lain - Italian rainbow dan chocolate banana kami guna peralatan di bakery saya. Jenuh la kalau nak pakai oven n mixer Lin. Sampai ke malam lerrrr...hehehheh. Lin sangat-sangat excited ngan Italian Rainbow. Terharu bila dia kata kat saya bila tengok slice kek rainbow...``tau tak kak....macam tak percaya saya buat ni. Sebenarnya ni adalah antara whishes list saya...kiranya benda yang saya perlu buat dalam idup saya - buat kek rainbow...,'' waaaaaa....ovvverrrrr tau Lin ni..Orang selalunya whishes listnya buat bunggy jumping kerrr, panjat gunung ker, skydiving kerrr...Lin - buat kek rainbowww...hehhehe

Tapi serius ni....Lin bagi tau saya dah lama dia nak blajar buat kek ni. Teringin sangat....So, ni kira tercapai hajat lerrr....Pas ni Lin kata nak panjang Gunung Everest plak...ahakksksssss....melawak jerrrr Lin...jangan marah aaa...

Italian Raibow Lin yang cantikkkkkkkk...Tahniah Lin..


Ni chocolate banana
Lin ngan mixer ngan oven antik yang sangat disayangi...hehehhe

Bangga ngan hasil yang dia buat...``macam tak caya saya buat semua ni...''..bak kata Datuk Siti......``perchayalaaaaahhhhhhhh,''


 
Ni sms Lin kat saya:

Assalamualaikum kak..
Alhamdulillah selesai agihkan kek. Reaction pelbagai yang saya dpt. Yg pasti semua kagum n excited dgn rainbow kek esp anak2!