May 14, 2009

Kelas Biskut Raya II

Enam jenis biskut + satu resepi bonus yang diajar pada kelas kelmarin (selasa)
Chocolate popyseed

Casablanca

White royal almond

Blackcurrent crumble

Peanut buttercrunch

Japanese Snowball

Chiffon nenas yang dah dihias dengan buttercream

Japanese cotton cheese cake yang gebu


Sorry banyak-banyak sebab lama tak updatekan blog. Sibuk sket..Ada beberapa kelas yang saya buat sepanjang minggu lepas. Sabtu lepas ada kelas chiffon - chiffon nenas, coffee dan pisang. Tapi gambar yang sempat snap chiffon nenas saja. Yang lagi dua tu telupa sebab panas-panas dah potong n terus masuk bekas student. Nanti bila saya buat lagi, insyaallah saya snap dan tunjukkan pada u all. Ahad plak ada kelas japanese cotton cheese cake n tiramisu (yang ni tak sempat snap gak) . Semalam (selasa) plak ada kelas biskut khas untuk geng-geng Aini. Aini kumpul geng-geng dia n mintak kelas khas biskut raya yang terbaru.

So, saya ciptakan khas enam jenis biskut raya terbaru termasuk satu resepi percuma - Enam biskut terbaru tu - White Royal Almond, Chocolate Poppyseed, Casablanca, Coconut Pilow, Blackcurrant Crumbles dan Peanut Butter Crunch. Resepi percuma - Japanese Snowball.

Sebenarnya, tak susah nak buat biskut raya ni. Cuma kena pandai adun dan kena betul nisbah gula, butter, tepung dan telurnya. Kalau tak betul dan seimbang, biskut akan jadi keras, kembang, terlalu berderai, tak tahan lama dan lain-lain masalah lagi.

So, bagi yang tak berkesempatan nak joint kelas saya, ni diperturunkan beberapa `trouble shooter' semasa buat biskut

Masalah: Biskut terlalu keras
Kenapa:
i. Tepung yang digunakan terlalu `kuat’ ( Cth tepung berat - highprotein, tepung gandum biasa. Cth tepung ringan - superfine, soft flour, low protein flour....)
ii. Tepung terlalu banyak
iii. Tidak cukup lemak/butter/margerin
iv. Kandungan gula yang tidak betul
v. Terlalu lama memukul/mixing
vi. Tidak cukup cecair (cth telur)
vii. Bakar terlalu lama pada suhu yang terlalu rendah
Masalah: Terlalu berderai
Kenapa:
i. Terlalu banyak gula
ii. Terlalu banyak lemak/butter
iii. Tak cukup telur
iv. Kaedah membancuh yang tak betul menyebabkan adunan tidak sekata
Terlalu kembang
Kenapa:
i. Suhu terlau rendah
ii. Tidak cukup tepung
iii. Terlalu banyak gula
iv. Terlalu banyak cecair
v. Loyang digris dengan terlalu banyak
Tak cukup kembang
Kenapa:
i. Suhu terlalu tinggi
ii. Tak cukup gula
iii. Tak cukup cecair
iv. Acuan digris dengan tidak sempurna
Biskut melekat di Loyang
Kenapa:
i. Loyang tidak digris dengan betul
ii. Terlalu banyak gula

O.k, ni sebab dan masalah, di bawah ni plak diperturunkan nota-nota penting untuk anda mengenali jenis-jenis tepung yang selalu digunakan dalam biskut dan fungsinya. Pengetahuan mengenai jenis-jenis tepung ni pun penting sebab ia adalah antara faktor penting yang akan menentukan hasil biskut anda cantik ker tidak....


Berikut adalah jenis-jenis tepung yang sering dijumpa dalam resepi biskut dan fungsinya:
i. Tepung superfine – dikategorikan sebagai tepung berprotein rendah. Tepung ni bertekstur halus dan dikatakan akan menjadikan biskut lebih ringan dan rangup berbanding penggunaan tepung gandum biasa.
ii. Tepung Rose – mengandungi bahan yang boleh merangupkan biskut yang antara lain ialah tepung jagung. Bagaimanapun, anda tak perlu menggurangkan penggunakan tepung jagung jika sukatan tepung jagung dalam resepi anda tidak terlalu banyak. Tepung rose juga dikenali sebagai Top Flour atau Cookies Flour.
iii. Tepung ubi kentang/potato starch flour – tepung ni akan membuatkan biskut lebih ringan/fluffy kerana sifatnya yang sangat halus. Diperbuat daripada ubi kentang dan mempunyai sedikit rasa ubi kentan. Tepung ini lebih baik daripada tepung jagung.
(jangan keliru dengan potato starch. Ia mempunyai rasa kentang yang sangat kuat dan dikategorikan sebagai tepung yang `berat’)
iv. Tepung Hoen Kwee - Selalu digunakan dalam kuih-kuih tradisional dan basah, tetapi kini juga sering digunakan dalam resepi-resepi biskut/cookies. Tepung ini membuatkan biskut lebih ringan. Terdapat 3 jenis – berwarna orange kekuningan (kuning pastel), hijau pastel dan putih. Boleh digantikan dengan potato starch.
v. Tepung Beras – juga sering digunakan dalam resepi biskut kerana ia menjadikan biskut


So, harap-harap ilmu saya yang tak seberapa ni boleh anda gunakan semasa buat biskut raya nanti. Tapi kalau nak tahu resepi biskut-biskut yang kiut miut ni, kena la joint kelas saya. Kalau dah ada geng minimum 5 orang, bleh terus set date dengan saya untuk special klas. Untuk klas yang special request ni saya cuma buat weekdays sahaja.

Ok, sehingga ketemu lagi...(yaaa bukkkk...) wassalammmm