May 12, 2011

DIY ngan tokey bakery Nora Rashid lagi skali.........

Salam dan alooo untuk semua...sorry tak update blog semalam....tak tahan dok dalam bilik pc kat rumah ni. Panaih gilooo....mcm nak kena tambah aircond la plak..ahakssss...dan ahaksss laggggiii.....

Ok, semalam semalam kelas DIY ngan Nora Rashid (redvelvetinc.blogspot.com), tokey cupcake, cakes dan macaron yang menjadi kegilaan ramai sekarang.

Kedai Nora kat  No. 18-G, Bazaar Baru MPS, Jalan Lee Sam, Seremban. Sapa yang nak rasa macaron best n tak menyesal seumur idup...hehee, bleh try kat kedai Nora. Hari ni Nora blajar:

Package 4 in 1 slice cake -
Strawberry slice cake
Chocolate Slice cake
Ala-ala Opera slice cake
Fresh furit silce cake

Package Mika Mousse
Strawbery Mika Mousse
Bluebery Mika Mousse
Chocoalate Mika Mousse

Creampuff n eclairs
 
Sebenarnya, semalam, selain sesi mengajar Nora, saya juga menjalankan sesi `memujuk'. Saya sebenarnya kan, kan, kannnnn...BERJAYA MEMUJUK NORA UNTUK BUAT KELAS MACARON DI BAKERY SAYA.............yahooooooo. comm.....(details mengenai kelas kat atas yeaaaa...)

Saya rasa Nora orang paling sesuai untuk ajar buat macaron ni. Saya bagi markah 6/10 daripada rasa sebenar macaron Laduree yang saya rasa kat Paris hari tu. Macaron Nora ni menghampiri ciri-ciri macaron Laduree yang rangup (bukan keras) di bahagian atasnya dan gebu lembut di tengahnya.

Lagi satu saya rasa Nora orang paling sesuai ngajar buat macaron (yang bahannya senang tapi cerewet nak buat ni) sebab dia memang ada kedai dan dia memang buat jual hari-hari. So, kita boleh belajar dari orang yang betul-betul buat jual..

Sebenarnya sebelum saya gi cuti lagi saya dah mintak Nora ajar saya. Saya nak berguru ngan dia. Nora pun setuju cuma date jer yang tak tetap. Masa kelas semalam pun saya tanya lagi Nora, bleh tak ajar saya buat macaron dia yang best tu sebab saya tak sempat nak buat xperiment sendiri. Kelas full sepanjang minggu dan student dah ramai yang mintak kelas macaron ni. Nora dah setuju pun. Pastu saya pikir, pas Nora ajar, saya nak kena practice banyak kali lagi sebelum buat kelas bagi perfect macam macaron dia. Dah tu, bila masa la saya nak practicenyerrrrr....so apa lagi, pujuk punya punjuk, punya pujuk...Nora pun setuju. Alhamdulilllahhhhhhh.

Ok, tak pa, nanti bab class tu saya citer lain yeaaa..kita layan gambar-gambar dalam kelas semalam...
Strawberry Mika Mousse

Blueberry Mika Mousse


Chocolate Mika Mousse

Eclairs  


Creampuff



Fresh fruit slice cake

Ala-ala opera slice cake

Chocolate slice cake

Strawberry slice cake



Nora yang akan ajar kita macaron tak lama lagi....


Ni fresh fruit tart....saja gatai tangan sebab buah-buah semua ada. Cream untuk cream puff tu ada lebih n pastry shell memang ada, so, apa lagi, paip lerrrr.